چکیده:
با توجه به این که در دنیای رقابتی امروزء افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز
میتواند بر کسبوکارهای تاثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه
اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای
اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی
(محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه
انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه
وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است.
جامعه آماری تحقیق شامل ۷۰ نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای
دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها
تعداد ۳۵ پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت»
توصیفی - پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss)و معادلات
ساختاری (Smarts استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر
توسعه کارآفرینی دیجیتالی تاثیر مثبت و معناداری دارد و از بی ابعاد شبکه های اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابج اجتماعی اطلاعات دارای بیشتری تاثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات ، شیوه انتقال اطلاعات ) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت ، ایجاد و توسعه وب سایت ، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است .
منشأ بسیاری از ایده ها، رابط های اجتماعی (همکاران کسب وکار، دوستان و اعضای خانواده ) هستند (محمدی الیاسی،١٣٩٠)؛ بنابراین فرضیه فرعی دوم پژوهش : ١-H٢: منابع اجتماعی اطلاعات بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم معناداری دارد.
با توجه به پیشینه پژوهش فرضیه فرعی سوم : ١-H٣: ساختار روابط اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم معناداری دارد.
Westerlund Svahn ١-H٤: شیوه انتقال اطلاعات بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم معناداری دارد.
فرضیه اصلی: شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مثبت مستقیم معناداری دارد.
محتوای روابط اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد.
٢. منابع اجتماعی اطلاعات بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم معناداری دارد.
٣. ساختار روابط اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان تأثیر مستقیم معناداری دارد.