چکیده:
کسبوکارهای نوپا نقشی اساسی در اشتغالزایی و افزایش تولید دارند. این درحالی است که عوامل مختلفی در گسترش این کسبوکارها در سطوح خرد و کلان مؤثر هستند؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا است. از اینرو، پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی و مقطعی است که با استفاده از روش کیفی از نوع کیو انجام گرفته است. در این پژوهش، 40 نفر از مشارکتکنندگان در رویداد همنت روستا در استان اصفهان بهصورت هدفمند انتخاب شدند که پس از بررسی مبانی نظری، مصاحبه و ایجاد فضای گفتمان، 50 گویه (کارت کیویی) استخراج و پالایش شد. سپس مشارکتکنندگان، کارتهای کیو را در سه دستۀ موافق، مخالف و بینظر مرتبسازی و دستهبندی کردند. سپس نرمافزار PQ-method برای تحلیل عاملی اکتشافی دادهها بهکار گرفته شد. نتایج حاصل از امتیازهای استانداردشدۀ آرایههای عاملی نشان داد که دیدگاه شرکتکنندگان به دو الگوی متفاوت قابلتفکیک است. الگوی اول بر سرعت عمل، تیم کاری، ذات ایده و فرصتسنجی و الگوی دوم بر مشتری، رقبا، شریک سرمایهگذار و حمایتها تأکید دارد. در الگوی اول، توجه بر پرورش خلاقیت و ایجاد زمینههای بروز نوآوریها در افراد مستعد از طریق آموزش و ایجاد بسترهای فرهنگی در جامعۀ مورد اشاره است. در الگوی دوم نیز حمایت از ظرفیتهای بالقوه، تأمین امنیت سرمایهگذاری و فرهنگسازی کارگروهی در کسبوکارهای مورد نظر است.
The aim of this paper was to identify and priority development factors of startups. This research is an applied and cross-sectional research by using qualitative research method with the aid of Q-methodology. Hence، forty participants in rural startup events program in Isfahan city were selected and studied purposively. The research instrument involved 50 Q cards which were finalized after evaluating the dialog space. The participants arranged the cards into agree، disagree and neutral categories. The PQ- method software was used to analyze the data. Findings revealed that the categorizing Q-cards were significant at the 0.01 level. It means that the attitude of participants could be categorized successfully into two dimensions; internal and external patterns. The first pattern focused on the speed of action، teamwork، the nature of the idea and the opportunity evaluation، and the second pattern emphasized on the customer، competitors، partner، and supporters. Therefore، from the perspective of the first group، attention has been paid to developing creativity and creating the requirements for the innovations in people who are prone to learning through education and creating cultural foundations in the society. While the second pattern considered supporting potential capacities، securing capital investment and the creation of a cooperative working relationships.
خلاصه ماشینی:
شرکت های سرمایه گذاری خارجی ، راه اندازی انجمن های حمایت از کسب وکارهای نوپا، دعوت از سرمایه گذاران ایرانی و ایجاد زمینۀ مناسب برای نخبگان کسب وکار و سرمایه گذاران از نتایج راه اندازی کسب وکارهای نوپا در ایران بوده است (٢٠١٧ ,Salamzadeh and Kawamorita).
تجزیه و تحلیل راهبردهای رقبای سرسخت ( ,Brem ٢٠٠٨) و استفاده از یک سازمان و داشتن یک طرح کسب وکار کامل ، استفاده از یک نوآوری به عنوان ایدۀ کسب وکار نوپا، عضویت در شبکه های اجتماعی متنوع ، داشتن یک گروه مشاوران بیرونی (٢٠٠١:٥١ ,Nandram and Boemans) و بازاریابی فعال (١٠٨ :٢٠٠٨ ,Brem)، همگی از عوامل موفقیت کسب وکارهای نوپا در قالب رویکرد سازمانی هستند.
در ادامه مدیریت ، روابط با مشتریان و تحقیق و توسعه را در جایگاه دوم موفقیت ها قرار داده اند و در پایان عوامل مهم خارج از محیط شرکت ها و کسب وکارهای نوپا شامل اقتصاد، سیاست و محیط عمومی کسب وکارها آورده شده است ( Chorev and ٢٠٠٦ ,Anderson).
ب ) الگوی نگرشی برون سازمانی : با توجه به جدول ٥، صاحبان این دیدگاه بر عواملی مانند حضور سرمایه گذار، روحیات مردم در زمینۀ مصرف محصولات ، درنظرگرفتن نیاز مشتریان ، داشتن تخصص و تأثیر عوامل اقتصادی به عنوان پیشران های توسعه کسب وکارهای نوپا تأکید دارند.
Critical Success Factors of the Survival of Start-Ups with a Radical Innovation, Journal of Applied Economics and Business Research, 2(3), 155-171.
The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, New York: Crown Business.