چکیده:
اعمال حاکمیت خوب نیازمند توجه و بررسی بخشهای مختلف در سطح کشور است. هر چقدر سطح حاکمیت به سطح حاکمیت خوب نزدیکتر باشد بلوغ حاکمیت مناسبتر است. دانشگاه بهعنوان یک نهاد آموزشی در سطح کشور نیازمند ارزیابی و تحلیل پیادهسازی حاکمیت خوب است. این پژوهش با هدف شناسایی و وزندهی شاخصهای حاکمیت دانشگاهی و ارزیابی آن انجام شده است. دانشگاه تهران بهعنوان بزرگترین دانشگاه کشور بهعنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شده است. کلیه اعضای هیئتعلمی رسمی این دانشگاه جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 110 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بر اساس مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان شاخصهای اندازهگیری حاکمیت مشخص و بهوسیله فرایند سلسله مراتبی فازی وزن آنها محاسبه گردید. دادهها بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری و بر اساس آزمون t آزمون فرضیههای پژوهش صورت گرفت. فرضیه اصلی پژوهش و پنج فرضیه فرعی در سطح اطمینان 95 درصد مورد تأیید قرار گرفتند. از جمله نتایج این پژوهش میتوان به تعیین ابعاد ساختاری، پاسخگویی، مدیریت، استقلال و مشارکت جهت ارزیابی حاکمیت دانشگاهی و همچنین سطح مناسب حاکمیت دانشگاهی در دانشگاه تهران اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
از جمله نتایج این پژوهش میتوان به تعیین ابعاد ساختاری، پاسخ گویی، مدیریت ، استقلال و مشارکت جهت ارزیابی حاکمیت دانشگاهی و هم چنین سطح مناسب حاکمیت دانشگاهی در دانشگاه تهران اشاره کرد.
بر همین اساس مسئله اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و شاخص های حاکمیت دانشگاهی و ارزیابی آن در دانشگاه مادر کشور یعنی دانشگاه تهران است .
پس از شناسایی ابعاد و شاخص های حاکمیت دانشگاهی و وزن دهی فازی آن ها مطابق نظر گروه خبرگان پژوهش به ارزیابی حاکمیت دانشگاهی در دانشگاه تهران پرداخته شده است .
در این مقوله به دانشگاه به عنوان یک مؤسسه واحد و یک کل نگریسته میشود که در آن رسالت ، سیاست و رویه ها مشخص میگردد؛ برای مثال ، نخبه های دانشگاهی شناسایی و تقدیر میشوند، برنامه های کلیه مقاطع تحصیلی طراحی میشوند، ١٤٠ اندیشه مدیریت راهبردی، سال نهم ، شماره دوم ، پاییز و زمستان ١٣٩٤، پیاپی ١٨ بخش ها و سطوح پایین تر حاکمیت و مدیریت مشخص میشوند، اختصاص منابع به واحدهای مختلف و برنامه ها صورت میگیرد، روش های مدیریت دانشگاه و انتخاب رئیس دانشگاه و معاونین بررسی میگردد و ساختار مناسب انتخاب میشود (٢٠٠٨ ,Fielden).
به عنوان نمونه اگر هدف ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه است و یکی از شاخص های ارزیابی سطح پژوهشی اندازه گییر بلوغ حاکمیت دانشگاهی ١٤١ دانشگاه تعداد مقالات پذیرفته شده در نشریه های علمی پژوهشی است علت افت و افزایش این شاخص در بازه های مختلف از مدیریت پرسش شود (٨١.
در این تحقیق از روش رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شده است و از نتایج آن میتوان به ارتباط مستقیم بین رضایت شغلی معلمان مورد مطالعه و حاکمیت شرکتی توانمند اشاره کرد (٢٠١٢ ,Yucel &Bektas ).