چکیده:
هدف اصلی این مقاله طراحی مدل فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در نظام آموزش عالی ایران بود. بدین منظوراینمطالعه جاری به بررسی تجربیات زنده و دیدگاههایمدیران دانشگاه فردوسی مشهد دربارهفعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی با دو رویکرد کیفی و کمی پرداخت. نمونه پژوهش مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش مطالعه با توجه به هدف آن روش آمیخته بود و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. حاصل مطالعه مدل فعالیتهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در دانشگاه فردوسی مشهد است که به تبیین فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی پرداخته است. در راستای شناسایی فعالیتها و فرآیندها پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبههای کیفی در بین 226 نفر از مدیران دانشگاه فردوسی مشهد به روش سرشماری اجرا شد و با بهرهگیری از دادههای 209 پرسشنامه قابل استفاده بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی مدل تحقیق ارائه گردید. نتایج حاصل ارائه مدلی شامل هشت فعالیت توسعه هدفمند مهارتها، تحول مبتنی بر تعهد، شایسته گزینی در اقدامات، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشارکت، تمرکز بر بهبود سریع و مستمر، توازن در رهبری، تسهیم چشمانداز و آرمانهاست.
خلاصه ماشینی:
اینکه مدیران موفق در هنگام تغییر چه فعالیت هایی را انجام میدهند و چگونه مسیر حرکت سازمان را به سمت اهداف هدایت میکنند، در سال های اخیر به عنوان روش بازگشت به مسیر اصلی شناسایی و وارد متون علمی شده است که برای بهبود فرایندهای آموزشی و پژوهشی در یک دوره زمانی کوتاه انجام میگیرد (٢٠٠٨ ,Reynolds ;٢٠٠٤ ,Billman).
اگرچه مفهوم بازگشت به مسیر اصلی تاکنون توسط افراد مختلف با معانی متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است ؛ اما تعریفی که کالکینز و دیگران ٣ (٢٠٠٧) ارائه میدهند از سوی اغلب صاحب نظران و مجریان برنامه های آموزشی مورد پذیرش واقع شده است ، آن ها معتقدند که بازگشت به مسیر اصلی، مداخله جدی و جامع در یک مرکز آموزشی با عملکرد پایین است که دستاوردهای قابل توجهی در عرض دو سال نداشته و نتوانسته است سیاست هایی برای تغییر به یک سازمان با عملکرد بالا را طراحی و اجرا نماید ( ,Calkins ٧٣.
(2008), "School Turnarounds Actions and Results", Lincoln, IL: Public Impact, Academic Development Institute, Retrieved January 11, 2009, from: http://www.
(2007), "The Turnaround Challenge: Why America's Best Opportunity to Dramatically Improve Student Achievement Lies in our Worst-Performing Schools", Retrieved 22 of May 2009, from Http://www.