چکیده:
این مقاله با هدف بررسی شیوههای عملیات روانی تلویزیون بی بی سی فارسی درباره تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به سامان رسیده است. مهمترین سوالی که نتایج این پژوهش را به خود معطوف کرد، این است که شیوههای عملیات روانی تلویزیون بی بی سی فارسی در زمینه تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کدام است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمّی بهرهگیری شده و جامعه آماری پژوهش، برنامههای این شبکه به مدت پنج ماه (از تاریخ 01/01/1395 تا 31/05/1395) است. حجم نمونه شامل تمام اخبار و گزارشها و تحلیلهای این شبکه است که در سایت رسمی این شبکه به صورت مکتوب موجود، و به صورت تمامشمار انتخاب شده است. نتایج آشکار ساخت که این شبکه اولا از چندین روش عملیات روانی درباره تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده که پرکاربردترین آنها برجستهسازی و تفرقهافکنی است و ثانیا نه موضوع را بیشتر از دیگر موضوعات برجسته میکند که مهمترین آنها توافق جامع هستهای ایران و تاثیر برداشته شدن تحریمها بر اقتصاد است.
خلاصه ماشینی:
نتايج آشکار ساخت که اين شبکه اولاً از چندين روش عمليات رواني دربارة تحريمهاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده کرده که پرکاربردترين آنها برجسته سازي و تفرقه افکني است و ثانياً نه موضوع را بيشتر از ديگر موضوعات برجسته ميکند که مهمترين آنها توافق جامع هسته اي ايران و تأثير برداشته شدن تحريمها بر اقتصاد است .
در نتيجه اصل تکثر رسانه اي در جامعه اطلاعاتي، موجب شده است مخاطبان ايراني به سوي مصرف اطلاعات ، برنامه ها و کانالهاي مورد علاقه خود کشيده شوند و تعلق گروهي، 85 هويتي، هنجاري، اخلاقي و ديني آنان به جامعه و فرهنگي که اين شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي از آنها پخش ميشود در اين انتخاب و فرايند تقويت شود.
در ادامه برخي از شيوه هايي که به صورت آشکار و گسترده در رسانه هاي غربي عليه کشورهاي رقيب به فراواني مورد استفاده قرار ميگيرد، بررسي ميشود که مهمترين آنها عبارت است از: برجسته سازي و بزرگنمايي ردپاي شيوه برجسته نمايي را ميتوان براحتي در بيشتر طرحهاي عمليات رواني عليه ايران يافت .