چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی (با شیوه بحثهای کلاسی) بر توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. توانایی عملکرد ریاضی دانشآموزان در سه حیطه شناختی درک ریاضی، کاربرد و استدلال براساس حیطههای شناختی مطالعه تیمز مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهریار در سال تحصیلی 94-1393 است. حجم نمونه شامل 80 دانش آموز است که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدهاند. ابزار اندازهگیری این پژوهش، آزمون سنجش توانایی عملکرد (دانستن، به کاربستن و استدلال ریاضی) دانش آموزان بود که از سوالات حیطه شناختی آزمون تیمز ریاضی انتخاب شدند و پایایی آن 0/77 به دست آمد. متغیر آزمایشی (آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی با شیوه بحثهای کلاسی) در سه گام "اقدام"، "کاوش" و "بحث و خلاصه سازی" و با راهبردهای دهگانه تسهیل بحثهای کلاسی سیریلو (2013) در 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج به دست آمده از MANOVA نشان داد که توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش در حیطههای شناختی دانستن و به کار بستن نسبت به گروه گواه بیشتر است و در حیطه استدلال تفاوت معنادار در دو گروه دیده نمیشود. آموزش مبتنی بر گفتمان سبب افزایش توانایی عملکرد ریاضی دانشآموزان در حیطههای شناختی مطالعه تیمز میشود.
The aim of this study was to examine the effects of discourse-based mathematics instruction (through classroom discussion) on female fourth graders math performance. To this end, students mathematics performance in three cognitive domains of TIMSS, i.e., understanding, applying and reasoning, was probed. The statistical population of the study included all fourth grade female students in Shahriyar studying in public schools in academic year 2014-2015. The sample included 80 students who were selected by random multi-stage cluster sampling method and assigned to experimental and control groups. The instrument comprised a performance assessment test which included items from TIMSS cognitive math domains of knowing, applying and reasoning. The reliability of the measure was computed to be 0.77. The experimental group underwent the intervention (discourse-based mathematics instruction through classroom discussion) in three stages of "action", "exploration" and "discussion and summarizing" within the framework of Cirillos (2013) strategies for facilitating class discussions in 16 sessions. The results of MANOVA indicated that students math performance in the experimental group was higher than that of the control group in two cognitive domains of knowing and applying; however, no significant difference was observed between the two groups in the reasoning domain. In general, discourse-based mathematics instruction improves students math performance in TIMSS cognitive domains.
خلاصه ماشینی:
Chapin, O’Connor & Anderson 13.
احمدی، ریحانی و نخستین روحی (١٣٩٤) در پژوهش خود به مؤثر بودن آموزش مبتنی بر گفتمان بر توانایی استدلال ریاضی دانش آموزان دست یافته اند.
Cobb, Boufi, McClain & Whitenack 2.
بر اساس مبانی ذکر شده هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین میزان اثر بخشی آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی است و اهداف فرعی آن عبارت اند از: ١.
جدول ٦: مقایسه درک مفاهیم ، به کارگیری و استدلال ریاضی در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون (رجوع شود به تصویر صفحه) ٠٠٥ فرضیه فرعی اول : همان طور که در جدول ٦ مشاهده میشود نتایج به دست آمده از مقایسه پس آزمون درک مفاهیم در دو گروه با کنترل کردن اثر پیش آزمون حاکی از این است که نمرات درک مفاهیم افرادی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به افرادی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، افزایش معناداری نشان میدهد (٠/٠٥ 1.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی صورت گرفته است .
در تبیین این یافته ها میتوان گفت در گفتمان دانش آموزان با بیان ایده های خود و آوردن دلیل برای توجیه آن ، با درک عمیق مطلب را میآموزند؛ پس در یادگیری پیشرفت میکنند و توانایی عملکرد آنها افزایش مییابد.
به طور کلی دانش آموزان در دورة ابتدایی در درک و فهم و استدلال و اثبات های ریاضی مشکل دارند و نتایج پژوهش حاضر میتواند از طریق گفتمان ریاضی و راهبردهای اجرایی آن در کلاس درس ریاضی، بر بهبود درک و از بین رفتن بد فهمیها، مؤثر واقع شود.