چکیده:
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحیشدهای برای مدیریت بهکارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع انسانی در حوزة بهکارگیری مجریان صداوسیما» بهعنوان هدف اصلی تحقیق به دنبال بررسی وضعیت فعلی مدیریت بهکارگیری مجریان و آسیبشناسی و بهبود آن با هدف دستیابی به راهکارهای نحوة تعامل مطلوب سازمان صداوسیما با مجریان خود و بالعکس، دستیابی به هنجارها و مقرراتی برای انضباط بخشیدن به کار مجریان، دستیابی به راهکارهای نحوة ارزیابی عملکرد مجریان و دستیابی به راهکارهای نحوة تشویق و تنبیه مجریان صداوسیما بهعنوان اهداف فرعی پژوهش بود. مقاله حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی و روش آن مصاحبه عمیق بوده و نمونهگیری نیز روش هدفمند انجام شده است. به همینمنظور با 26 نفر از استادان و کارشناسان حوزههای مدیریت رسانه و ارتباطات، مدیران منابع انسانی، تهیهکنندهها و مجریان صداوسیما مصاحبه شد تا درنهایت نتایج این تحقیق در قالب سه بخش ارائه شود. جریانشناسی تلاشهای صداوسیما برای دستیابی به راهکارهایی در مسیر مدیریت منابع انسانی در حوزه بهکارگیری مجریان، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای این مهم و درنهایت طراحی الگو بهکارگیری مجریان در صداوسیما، یافتههای این پژوهش را تشکیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
2. پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد مجریان برنامههای سیاسی سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1387 از دیدگاه مدیران، سردبیران و کارشناسان معاونت سیاسی صداوسیما، توسط ابراهیم کوهستان محالیان و راهنمایی طاهر روشندل در قالب پایاننامة کارشناسی ارشد در بهار 1388 در دانشگاه صداوسیما، گروه مدیریت رسانه به رشته تحریر درآمده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در ادامه، سعی میشود راهکارهایی که در جهت برطرف نمودن ضعفهای موجود در این حوزه وجود دارد بیان گردد: تعیین یک متولی مشخص در سازمان صداوسیما برای آموزش مجریان تخصیص بودجه مناسب و کافی جهت امر آموزش مجریان از سوی مدیران طراحی دورههای آموزشی برای مجریان متناسب با نیازهای واقعی آنها برگزاری دورههای آموزشی در سطوح مختلف و متناسب با رتبهبندی مجریان حرکت بهسوی تخصصی شدن اجرا با تربیت و آموزش مجریان متخصص تشکیل دورههای آموزشی برای پرورش مجریانی متناسب با هویت شبکههای مختلف برگزاری دورههای تخصصی و آکادمیک اجرا و گویندگی در سطح تحصیلات تکمیلی وجود ضمانت اجرایی برای استفاده از مجریان آموزشدیده در برنامههای صداوسیما ضرورت گذراندن دورههای عملی توسط مجریان تازهوارد در معیت مجریان باسابقه مطالعه داشتن مجریان در حوزه تخصصیشان پشتیبانی پژوهشی و علمی از مجری برگزاری نشستهایی با حضور مجریان حوزههای مختلف برای بررسی وضعیت اجراهای رادیویی و تلویزیونی 5-2-6.