چکیده:
تاکید بر اهمیت و نقش نظامهای مالی و از جمله بررسی بازار پول و به
تبع آن موسسات مالی و اعتباری به عنوان بازوهای اجرایی این نظام و ابزار
رشد و توسعه اقتصادی کشورها در ادبیات مالی و اقتصادی جهان امری
ضروری است. نظام بانکی کشور به عنوان یکی از اجزای کلیدی بازار پول در
هر اقتصاد ضمن تامین وجوه مورد نیاز بخشهای اقتصادی در جهت ایجاد
توسعه و نیز ارائه خدمات مالی و اعتباری از جمله تسهیلات نقش موثری ایفا
میکند و یکی از مشکلات عدیده در مسیر رشد و توسعه اقتصادی در اصل
ناتوانی نظام بانکی در تامین نیازهای اعتباری بخشهای مختلف اقتصادی
است. این امر از طریق فراهم کردن شرایط لازم برای سرمایهگذاری در قالب
ارائه تسهیلات و شرکت در پروژههای مختلف اقتصادی, قابل تحقق است و
از این طریق در رشد و توسعه اقتصادی کشور موثر واقع میشوند. به دلیل
نقش بسیار مهم و اساسی بانکها و شعب در تامین مالی اکثر فعالیتهای
اقتصادی, بررسی عملکرد شعب بانکها از منظر عملیات اعتباری در کشور
میتواند بسیار راهگشا باشد و پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت ارشد
بانک به منظور افزایش کیفیست در کنار رقابتپذیری ایجاد کند. به عبارتی
دیگرء بررسی استحکام بخش مالی, سنگ بنای سیاستهای کلان اقتصادی
مدرن را تشکیل میدهد و بحران مالی جهانی اخیر همواره بر اهمیت درک
آسیبپذیری موسسات مالی در زمینه مدیریت ترازنامه تاکید کرده است و
در این میان نظام بانکی به عنوان بازوی توانمند دولت در اعمال سیاستهای
پولی, مسئولیت تنظیم جریان نقدینگی و تامین سرمایه لازم در اقتصاد
ملی را عهدهدار است. تامین مالی بخشهای مختلف اقتصادی اعم از خانوار و
بنگاههای اقتصادی, از مهمترین تکالیف و اهداف نظام پانکی به شمار میآید
که این مساله در ابتدای امر از طریق مراجعه به شعب بانکها و شروع فرآیند
تامین اعتبار و دریافت الزامات وثیقهای امکانپذیر است. برقراری ارتباط
بین مشتریان حقیقی و حقوقی با شبکه بانکی از طریق شسعب به عنوان
واسطههای اصلی امکانپذیر است و ضمن ایفای وظیفه جذب منابع وکالتی
و وجوه سپردهگذاران و ارائه خدمات مالی و بانکی» در جهت تخصیص آن به
بخشهای مختلف اقتصادی برای نیل به رشد و توسعه اقتصادی میتوانند
تعامل سازندهای ایجاد کنند. از منظر زنجیره ارتباطی میان اقتصاد خرد
و کلان» شعب بانکها را بیتردید میتوان به عنوان یکی از عوامل اجرایی
اصلی در اتصال و شکلگیری این زنجیره محکم تلقی کرد. بنابراین یکی از
ارکان مهم موفقیت هر بانک» عملکرد شعب به عنوان یکی از سرمایههای
اصلی بانک بوده است زیرا ارتباط اصلی بانکها و در حقیقت ویترین
اصلی هر بانک برای جذب مشتری و تامین نیازها و ارائه خدمات به آنان از
طریق شعبه تحقق مییابد و اساسا یکی از وجوه تمایز بانکها با یکدیگر
به نحوه عملکرد شعب و پرسنل مسئول و آگاه به اهداف بانک برمیگردد و
مدیریت صحیح شعب دربردارنده و متضمن مسئولیت مستقیم دستیابی
به اهداف و سیاستهای بانکها و موسسات مالی و اعتباری است.