چکیده:
امروزهتعدادتصادفهادرشهرهایبزرگ کشورماروبهافزایشاستودر نتیجهخسارتهایمالیناشیازآنهاکهبر خانوادههاودولتتحمیلمیشود،بسیاربالابودهو باتوجهبهاینکهخسارتهایمالی،جانی،روانیواجتماعیدرمواردی غیرقابلجبرانمیباشد و یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی حمل و نقل روانسازی ترافیک درون شهری است، ضرورتداردبه منظورجلوگیریازخساراتتصادفهای درون شهریراهکارهایمؤثریبهاجرا گذاردهشود. با توجه به این مسئله هدف اصلی این مقاله تحلیل فضایی تصادفات درون شهری ارومیه و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش آمار تصادفات میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده که در قالب تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به انجام رسیده است. جامعه آماری در این تحقیق تمامی تصادفهای ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی درون شهری ارومیه در سال 1392 میباشد. نتایج تحلیل تخمینتراکمکرنل بوسیله نرم افزار GIS ARC نشان میدهد؛ بیشترین تعدادتصادفات در مناطق 1 و 3 و اطرافبخشمرکزیشهرارومیه (منطقه4) رخ داده است و مرکز متوسط نقاط تصادفی شهر ارومیه به دلیل وجود مراکز جاذب سفر نیز منطبق بر منطقه 4 شهر ارومیه میباشد. و همچنین براساسآزمونآماری شاخصنزدیکترینهمسایهپراکندگینقاطتصادفی در سال 92 برابربا 0/001 است وبر این مبنا توزیع نقاطتصادفیدر این سال برای شهر ارومیه بصورتخوشهایبوده است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل فضایی تصادفات درون شهری (مطالعه موردی: شهر ارومیه) چکیده امروزه تعداد تصادفها در شهرهای بزرگ کشور ما رو به افزایش است و در نتیجه خسارتهای مالی ناشی از آنها که بر خانوادهها و دولت تحمیل میشود، بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه خسارتهای مالی، جانی، روانی و اجتماعی در مواردی غیرقابل جبران میباشد و یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی حمل و نقل روانسازی ترافیک درون شهری است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارات تصادفهای درون شهری راهکارهای مؤثری به اجرا گذارده شود.
نتایج تحلیل تخمین تراکم کرنل بوسیله نرم افزار GIS ARC نشان میدهد؛ بیشترین تعداد تصادفات در مناطق 1 و 3 و اطراف بخش مرکزی شهر ارومیه (منطقه4) رخ داده است و مرکز متوسط نقاط تصادفی شهر ارومیه به دلیل وجود مراکز جاذب سفر نیز منطبق بر منطقه 4 شهر ارومیه میباشد.
واژهگان کلیدی: تحلیل فضایی، تصادفات درون شهری، شهر ارومیه، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مقدمه تصادفات ترافیکی در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینههای اقتصادی بزرگی را به جامعه وارد میکند.
براساس روش یاد شده و به منظور شناسایی محدوده تمرکز نقاط تصادفی شهر ارومیه در سال 1392 این محاسبات از قسمت تحلیل فضایی تراکم کرنل در محیط ARC GIS 10 انجام گرفت و نتیجه آزمون در شکل زیر نشان داده شده است.