چکیده:
مقدمه: با توجه به دو جریان خاص و عام و یا تفکیکی و انسجامی جهانی شدن، انتظار میرود هر یک از جوامع امروزی، بویژه قشر تحصیلکرده، روابط منسجم در ابعاد مختلف را با جامعة جهانی حفظ و تقویت کنند. یکی از مصداقهای تاثیرگذار در ایجاد و حفظ این نوع روابط، استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال تحصیلی 90-1389 و در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. نمونهگیری با استفاده از روش طبقهبندیشده و به صورت سهمیهای انجام گرفته و حجم نمونه 390 نفر است. برای بررسی فرضیهها، از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.آزمون فرضیهها نشان میدهد بین استفاده از رسانههای جمعی و مهارتهای ارتباطی، رابطه وجود دارد.یافتهها: آزمون فرضیهها مبیّن رابطهای میان میزان استفاده از رسانههای جمعی با مهارتهای ارتباطی است. افراد استفاده کننده از اینترنت و تلویزیون در سازة مهارتهای ارتباطی، نمرة بالایی را دریافت کردند. نتیجهگیری: از میان متغیرهای اثرگذار بر مهارتهای ارتباطی، به ترتیب، سن، میزان استفاده از رسانهها، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، مقطع تحصیلی، جنس و وضعیت تاهل سهم بیشتری داشتند.
Introduction: Due to the potential impact of globalization، it is expected that individuals، specially educated groups، maintainand strengthen their communication skills in various aspects One of the items influencing communication skills is the usage of mass media. The goal of this research is to evaluate the impact of mass media and mass communication skills on the communication skills among students of Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: This is a survey research using questionnaire distributes among the students of Isfahan University of Medical Sciences. A smaples of 390 students were selected using the classification method. For analysis the hypotheses we use the regression analysis.
Results:Testing the hypothese showes a relationship between the usage of mass media and communication skills. Students using the Internet and television achieved the high score for communication skills.
Conclusion: Among variables influencing the communication skills، age، the rate of using media، socio economic conditions، educational section، sex and marriage conditions have the largest share.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نقش رسانههای جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پریسا ملک احمدی 1 شاداب بهراد 2 چکیده مقدمه: با توجه به دو جریان خاص و عام و یا تفکیکی و انسجامی جهانی شدن، انتظار میرود هر یک از جوامع امروزی، بویژه قشر تحصیلکرده، روابط منسجم در ابعاد مختلف را با جامعة جهانی حفظ و تقویت کنند.
از اینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از رسانههای گروهی و شبکههای ارتباط جمعی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش: این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال تحصیلی 90-1389 و در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.
آزمون فرضیهها نشان میدهد بین استفاده از رسانههای جمعی و مهارتهای ارتباطی، رابطه وجود دارد.
این مقاله بر آن است تا رابطة میان مهارتهای ارتباطی را با یکی از مسائل مهم اجتماعی، یعنی میزان استفاده از رسانههای جمعی بررسی کند و تأثیر هر یک از رسانههای جمعی را در تقویت مهارتهای ارتباطی نشان دهد.
با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی و نظر به اینکه در جامعة اطلاعاتی هزاره سوم، برخورداری از مهارتهای ارتباطی، برای تمام افراد بهطور عام و جامعة علمی و آموزشی به طور خاص حایز اهمیت است و با توجه به نقش رسانهها در تبیین و تکوین این مهارتها، پژوهش حاضر با این هدف انجام شده که نقش رسانهها و ارتباط متقابل آنها را با مهارتهای ارتباطی، بررسی کند (حسینچاری، 1384، ص 24).
این تفسیر برای متغیر وضعیت تأهل نیز صادق است؛ یعنی در بین افراد متأهل، مهارتهای ارتباطی 12/0 بیشتر است.
فرضیة آخر، وجود رابطه بین میزان استفاده از انواع رسانههای جمعی و مهارتهای ارتباطی است.