چکیده:
مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرستهای رایانهای، نیاز به تدوین دستنامههایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرمافزارها بیشتر شده است. حال، با توجه به ضرورت و اهمیت راهنماهای جستجو، پژوهش حاضر بر آن است تا آنها را از دیدی زبانشناسانه و بر پایة نظریه یادگیریشناختی، بررسی کند.
روششناسی: در این راستا از روش تحلیل محتوا استفاده شد؛ که به منظور انجام آن، فرمول فلش-دیانی، الگوی مایر، و الگوی میرزابیگی، خرازی و موسوی (الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریه یادگیریشناختی) به کار رفت. به این منظور، سیاهة وارسی برای بررسی عناصر مطرح در الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریة یادگیریشناختی تدوین گردید.
یافته ها: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که سطح خوانایی بیشتر راهنماهای جستجو از متوسط به بالاست. با وجود این، در برخی از موارد راهنماهای داخلی کتابخانهها از بعد خوانایی، از راهنماهای پیشفرض نرمافزارها دشوارتر است. از بعد عناصر اثرگذار بر فهم متن، تفاوت چندانی میان گونههای مختلف راهنما مشاهده نشد. در ضمن، در راهنماهای جستجو، بهندرت به راهکارهای زبانشناختی فرمولبندی عبارت جستجو در زبان فارسی پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانهای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی شعله ارسطوپور فاطمه احمدینسب چکیده مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرستهای رایانهای، نیاز به تدوین دستنامههایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرمافزارها بیشتر شده است.
با توجه به جدول 3 میتوان مشاهده کرد که از نظر توجه به این مهم و در نظر گرفتن سادگی متن برای </رجوع شود به تصویر صفحه> کاربر، در هر سه مورد نرمافزارهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، راهنماهای تدوین شده توسط کتابخانهها به نسبت از واژههای آوانگاری شده و یا انگلیسی استفاده بیشتری کردهاند که میتواند ناشی از آشنایی بیشتر کتابداران تدوینکننده این منابع با نیازهای بدنة اصلی کاربران نرمافزارها باشد.
در این پژوهش، جامعة هدف راهنماهای جستجو بوده و لذا گویههایی همچون تناظر محتوایی راهنما با نرمافزار، تناظر ترتیبی محتوای ارائه شده با عناصر موجود در صفحه اول رابط کاربری نرمافزار، تناظر تصاویر ارائه شده در راهنما با صفحات اصلی نرمافزار، تقسیمبندی مطالب به عنوانها و زیربخشهای آنها، حفظ توازن حجم اطلاعاتی ارائه شده برای هر عنوان و زیربخشهای آن و در نهایت همخوانی عنوانبندی راهنما با برچسبهای بخشهای مختلف نرمافزار به منظور سنجش کیفیت و نحوه ارائه محتوای راهنما، مورد توجه قرار گرفت.
Multi-Media Learning; New York; Cambridge University.
The Development and Evaluation of an Online Tutorial to Teach Digitization and Metadata Indexing Of Library and Archival Resources.