چکیده:
هدف:هماهنگی راهبردی سازمان ها از جمله دانشگاه ها در سه سطح راهبرد اصلی سازمان، راهبردهای وظیفه ای (مانند راهبرد مدیریت دانش) و راهبردهای عملیاتی (مانند راهبردهای زیر نظام های مدیریت دانش) عاملی برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش در کتابخانه ها شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان هماهنگی های راهبردی در دانشگاه های مورد مطالعه و سنجش تاثیر هماهنگی راهبردی بر میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی است.
روش: این پژوهش از نظر نتیجه، کاربردی است و به روش «تبیینی- توصیفی» انجام گرفته است. نمونه آماری پژوهش را 5 دانشگاه جامع کشور و کتابخانه های مرکزی آنها، یعنی دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شیراز، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد تشکیل می دهند. برای جمع آوری داده های کیفی و کمی، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و 3 پرسشنامه و یک سیاهه وارسی استفاده شد.
یافته ها:نتایج به دست آمده نشان داد در 3 دانشگاه نبود هماهنگی بیرونی کل و در 2 دانشگاه هماهنگی بیرونی کل متوسط وجود دارد. از بعد هماهنگی درونی کل، در 3 دانشگاه نبود هماهنگی، 1 دانشگاه هماهنگی متوسط و 1 دانشگاه هماهنگی قوی مشاهده شد. همچنین، نتایج بیانگر وجود رابطه مستقیم به نسبت قوی بین هماهنگی بیرونی کل راهبردها و میزان پیاده سازی مدیریت دانش و رابطه مستقیم و قوی بین هماهنگی درونی کل راهبردها و میزان اجرای مدیریت دانش بود.
Purpose: Strategic alignment in organizations such as universities can be seen at three levels regarding their main strategy، functional strategies (such as knowledge management strategy) and operational strategies (such as knowledge management subsystem strategy) is known as a factor for successful implementation of knowledge management in libraries. The purpose of this research was to determine the level of strategic alignment in five Iranian universities and to evaluate the effect of strategic alignment on the implementation of knowledge management in their central libraries.
Methodology: An explanatory-descriptive method was conducted. The statistical sample consisted of 5 Iranian comprehensive universities and their central libraries (i.e.، University of Tehran، Shahid Beheshti University، Shiraz University، University of Sistan and Baluchestan and Ferdowsi University of Mashhad). Semi-structured interviews، three questionnaires and a checklist were used to collect qualitative and quantitative data.
Findings: The results showed that there was a lack of total external alignment in three universities and average total external alignment in two universities. From the total internal alignment aspect، there was lack of alignment in three، medium alignment in one and strong alignment in one university. Moreover، the results indicated that there was a relatively strong direct relationship between the total external alignment of strategies and knowledge management implementation. Also there was a strong direct relationship between total internal alignment of strategies and knowledge management implementation.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان هماهنگیهای راهبردی در دانشگاههای مورد مطالعه و سنجش تأثیر هماهنگی راهبردی بر میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی است.
همچنین، سنجش میزان هماهنگی راهبرد غالب نظام مدیریت دانش با راهبردهای غالب زیر نظامهای مدیریت دانش و در نتیجه، پیبردن به تأثیر این هماهنگیها بر روی میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی، از دیگر هدفهای اصلی است.
برای نمونه، دربارة راهبردهای مورد توجه در این پژوهش، ضروری است هماهنگی بین راهبردهای وظیفهای (مدیریت دانش) و راهبردهای عملیاتی (زیر نظامهای مدیریت دانش) و راهبرد اصلی سازمان، بهطور موفقیتآمیزی برقرار شود.
با توجه به تعریف ارائه شده برای نظام مدیریت دانش در این پژوهش، میتوان راهبردهای زیر نظامهای Bureaucratic Culture.
4. الگوی مفهومی پژوهش به منظور شناسایی راهبردهای غالب مورد مطالعه و تعیین میزان تأثیر هماهنگی راهبردها بر میزان اجرای فعالیتهای نظام مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی مورد Chew.
به همین دلیل، سؤال پژوهش به این شرح شکل گرفت: «چه راهبردهایی به عنوان راهبرد اصلی غالب، راهبرد غالب فرهنگ سازمانی، راهبرد غالب مدیریت دانش و راهبردهای غالب زیر نظامهای مدیریت دانش در دانشگاهها و کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد توجه در این پژوهش (یعنی، دانشگاههای تهران، سیستان و بلوچستان، شیراز، شهید بهشتی، فردوسی مشهد) انتخاب شده است؟».
بر این پایه، مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد مطالعه باید با آگاهی کامل از شرایط محیطی و با در نظر داشتن نوع هدفهای راهبردی دانشگاه خود، راهبرد مدیریت دانش و راهبردهای زیر نظامهای آن را به طور هماهنگ انتخاب کنند.