چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش «توصیفی- پیمایشی» و ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامهای محققساخته، شامل40 سوال بسته در چهار قسمت است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کتابداران شاغل در سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش ، 243 نفر بودند. با توجه به حجم کم جامعه آماری، نمونهگیری انجام نشد و پرسش نامه بین جامعه آماری به طورکامل توزیع شد. در نهایت، 163 پرسش نامه معتبر جمع آوری شد. علاوه بر آمار توصیفی ، با توجه به غیرنرمال بودن داده ها، برای آزمون فرضیهها از رگرسیون ترتیبی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن، استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیخته بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانه های آستان قدس رضوی تاثیر دارند و مولفه های «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانه های آستان قدس رضوی نقش دارند؛ ولی مولفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد. یافته های این پژوهش نشان داد با کمک مولفه های عناصر آمیخته بازاریابی «چهار سی» می توان به جذب مخاطبان کتابخانه های آستان قدس رضوی کمک کرد.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران مریم جوانمرد<FootNote No="28" Text=" دانشجوی کارشناسی ارشد maryamjavanmard1357gmail.
ir"/> چکیده هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیختة بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی تأثیر دارند و مؤلفههای «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی نقش دارند؛ ولی مؤلفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد.
با نظر به آمارهای منتشرشده از سوی کتابخانههای آستانقدسرضوی از سال 1390 تا 1394 (جدول2) جذب مخاطب در بیشتر این کتابخانهها رشد منفی داشته است (سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی، 1394).
روش پژوهش این پژوهش کاربردی به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است و با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» انجام گرفته است.
روش پژوهش به این صورت بود که از پرسشنامه برای شناسایی مصداقهای مؤلفههای مدل مذکور توسط کتابداران استفاده شد و برای محاسبۀ متغیر جذب مخاطب با بررسی آمار پنجساله کتابخانهها (1390-1394) از فرمول محاسبۀ ضریب رشد (درصد رشد مخاطبان نسبت به آمار مخاطبان جدید در سال قبل) استفاده شده است.
بحث و نتیجهگیری طبق یافتههای پژوهش، پس از تحلیل دادهها، بهجز مؤلفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» بقیه مؤلفههای مدل «چهار سی» در جذب مخاطبان به کتابخانههای </رجوع شود به تصویر صفحه> آستانقدسرضوی تأثیر دارند.