چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی و بررسی نقش آن در استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه الزهراء، بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است.
روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اجرا توصیفی _ همبستگی از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه الزهراء است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شده انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه سبک های مدیریتی لیکرت با ضریب پایایی 88/0 و پرسش نامه مدیریت دانش با ضریب پایایی 92/0 استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری کلموگروف _ اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش، کنترل، تصمیم گیری، رهبری، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، اهداف اجرایی و آموزش، و هدف گذاری. همچنین ابعاد استقرار نظام مدیریت دانش نیز شامل شش شاخص منابع انسانی، فناوری، فرایند دانشی، فرهنگ، ساختار و رهبری است. عوامل موثر بر سبک رهبری و استقرار مدیریت دانش، در سطح 01/0 با یکدیگر رابطه معنادار و مستقیمی داشته و مولفه های رهبری، انگیزش، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، هدف گذاری، کنترل، و اهداف اجرایی و آموزش در سطح 01/0 و تصمیم گیری در سطح 05/0، با مدیریت دانش ارتباط معنادار و مستقیم دارند.
همچنین مشخص شد از میان عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی، ارتباطات و رهبری، همبستگی چندگانه معناداری با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه الزهراء داشته و 47% تغییرات آن را پیش بینی می کند.
نتیجه گیری: بر مبنای یافته های پژوهش، بین سبک رهبری و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی، ارتباط معناداری وجود دارد و تغییرات متغیر ملاک (پیاده سازی مدیریت دانش) ناشی از متغیر پیش بین (سبک رهبری) است.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش، کنترل، تصمیمگیری، رهبری، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، اهداف اجرایی و آموزش، و هدفگذاری.
در نتیجه، پژوهش حاضر ضمن شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، ارتباط آن با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهرا را نیز بررسی میکند.
بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و رابطۀ آن با استقرار نظام مدیریت دانش است که برای دستیابی به آن، سؤالهای زیر تدوین شده است: 1) عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه الزهرا کدامند؟ 2) ابعاد مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه الزهرا کدامند؟ 3) آیا میان عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و نظام مدیریت دانش، رابطه معناداری وجود دارد؟ 4) آیا عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، رابطۀ مؤثری با نظام مدیریت دانش دارند؟ مروری کوتاه بر پیشینۀ پژوهش برخی از مطالعات صورتگرفته توسط سایر پژوهشگران، در پیوند با دو متغیر اصلی پژوهش حاضر _ مدیریت کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت دانش _ به شرح زیر است: پژوهش «جانمحمدی» (1388) بهمنظور بررسی سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان، انجام گرفت.
</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و رابطۀ آن با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهرا بوده است.
بر این اساس، میتوان با بهبود و ارتقای عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، زمینۀ مناسب را برای استقرار نظام مدیریت دانش فراهم کرد.