چکیده:
کیفیت زندگی را سازه ای تحلیلی، سیاستی و عنصری کلیدی در سیاست گذاری و بررسی
سیاست های حوزه عمومی به حساب می آورند و از آن به عنوان شاخص توسعه اجتماعی یاد می شود.
ویژگی این سازه مانند پویایی، چندبعدی بودن و پنداشت های مختلف از آن سبب شده تا این سازه
که در ابتدا در حوزه های بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار می گرفت به تدریج به دیگر حوزه های
مطالعاتی نیز ورود پیدا کند. هدف تحقیق حاضر بررسی کیفیت زندگی با تاکید شاخص های رفاه
اجتماعی (مورد مطالعه:معلمان مقطع راهنمایی شهرستان دزفول) است. در این پژوهش از روش
پیمایش استفاده شده است و شیوه ی گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تمام
معلمان مقطع راهنمایی شهرستان دزفول بود که با استفاده از جدول لین 400 نفر به عنوان حجم
نمونه و با استفاده از شیوه تصادفی طبقه ای چند مرحله ای تعیین شده است. براساس یافته های
پژوهش، بین کیفیت زندگی(متغیر وابسته) و میزان تحصیلات، اوقات فراغت، مسکن، و بهداشت و
درمان (متغیرهای مستقل) رابطه معنی داری وجود دارد. در صورتی که بین جمعیت خانوار و کیفیت
زندگی رابطه معکوسی مشاهده شده است اما با توجه به سطح معنی داری این فرض، نشان از رابطه
دار بودن این دو متغیر است.نتایج کلی این پژوهش نشان می دهد که بهداشت و درمان تاثیرگذارترین
متغیر بر کیفیت زندگی است.
خلاصه ماشینی:
"به دلیل اهمیت کیفیت زندگی گروه های مختلف جامعه و سنجش آن، تعیین عوامل مؤثر بر آن صورت می یابد که در این پژوهش سطح کیفیت زندگی معلمان مقطع راهنمایی با توجه به چهار بعد مورد نظر سازمان جهانی بهداشت یعنی سلامت جسمانی، سلامت روان، روابط اجتماعی و سلامت محیط مورد سنجش قرار خواهد گرفت و رفاه اجتماعی یعنی مسکن، سطح تحصیلات جمعیت خانوار، اوقات فراغت، بهداشت و درمان به عنوان عوامل تاثیر گذار بر کیفیت زندگی این گروه مورد بررسی قرار می گیرد.
بنابراین ضرورت توجه به رفاه اجتماعی و شاخص های مربوط به آن، برای گروه های مختلف مشخص می شود و با شناخت کیفیت زندگی جمعیت های گوناگون نیز می توان برای ارائه خدمات متناسب با جنبه های مختلف زندگی این افراد و تخصیص منابع مورد نیاز برای برطرف کردن نیازهای آن ها به چارچوب و دیدی مناسب دست یافت اهمیت این موضوع برای گروه هایی همچون افراد محروم و فرو مانده از نظر اقتصادی و اجتماعی که از نابرابری ها و نارسایی ها و بسیاری از مسائل دیگر که حاصل این گروه ها می باشد در رنج هستند، به حداکثر خود می رسد.
جدول شماره01:ضریب همبستگی پیرسون بین وضعیت بهداشتی درمانی و کیفیت زندگی (رجوع شود به تصویر صفحه) با استناد به نتایج جدول فوق رابطه ی معنی داری میان میزان وضعیت بهداشتی- درمانی و میزان کیفیت زندگی وجود دارد، از آن جایی که با سطح خطای 05/0 و اطمینان 95/0 در مورد این متغیرها ضریب همبستگی برابر441/0 و سطح معنی داری 000/0 می باشد، از آن جایی که این ضریب مثبت است بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین میزان وضعیت بهداشتی درمانی و میزان کیفیت زندگی رابطه مستقیمی وجود دارد به این معنا که هر چه معلمان دارای وضعیت بهداشتی درمان بیشتری باشند، میزان کیفیت زندگی آن ها بیشتر می باشد."