چکیده:
در دهه های اخیر، تولید و عرضه کالا و خدمات رقابتی شده است . در این میـدان رقـابتی نقش تضمین سلامت کالا به سـرعت در حـال افـزایش اسـت . ایـن نقـش چـه از نظـر اقتصــادی (ترغیــب مشــتری بــرای خریــد کــالا) و چــه از بعــد حقــوقی (حمایــت از مصرف کنندگان ) دارای اهمیت است . شکل گارانتی ارائه شده از سـوی تولیدکننـدگان بـه عوامل متعددی وابسته است . بنابراین ، گارانتی محصولات تولیدی در شکل های گوناگون ارائه میگردد. در مواردی نیز نوع کالا در انتخاب شکل گارانتی موثر است . گفتنی اسـت که در مواردی اصطلاح «گارانتی» با اصطلاح «وارانتی» به صورت مترادف به کار بـرده میشود؛ درحالیکه این دو مفهوم با وجود هم پوشانی دارای تفاوت هـایی نیـز مـیباشـند. وجود گارانتی ممکن است در کارایی یک بنگاه اقتصادی تاثیرگذار باشد. بنابراین ، گارانتی نه فقط برای حمایت از مصرف کنندگان ، بلکه در تحلیل های اقتصادی نیز اهمیت بسیاری دارد. براین اساس ، پیش بینی چگونگی استفاده از گارانتی در بنگـاه هـای اقتصـادی نقـش مهمی در افزایش کارایی آنها خواهد داشت .
خلاصه ماشینی:
"با این اوصاف ، با توجه به اینکه تاکنون در منابع معتبر فارسی اصطلاحات گـارانتی و وارانتـی بررسی نشده است و با تمرکز بر منابع لاتین ، به نظر می رسد تقریبا در تمـامی ایـن منـابع بـرای قراردادی که بین فروشنده و خریدار برای تعمیر یا تعویض کالا وجود دارد، از وارانتی استفاده شده 3 و در هیچ یک اصطلاح گارانتی به کار نرفته است .
2. http: // www/bimehonline/net/newsdetail/fa/html (Last Visited on 10/6/2011).
با توجه به توضیحات فوق ، به نظر می رسد قرارداد گارانتی سبب کاهش هزینـه هـای کسـب اطلاعات می شود؛ زیرا همان گونه که در ذیل بحث تئوری راهنما گفته شد، نوع گارانتی که یـک شرکت تولیدی برای محصول خود ارائه می دهد، مـی توانـد بـرای خریـدار بـه عنـوان راهنمـایی درخصوص کیفیت محصول عمل کند.
بنابراین اگر عرضه کننده یا تولیدکننده نتواند به درستی از علامت دهندگی گارانتی استفاده کند و مصرف کنندگان خطر کالای معیوب یا بی کیفیت را اشتباه ارزیابی نمایند، گارانتی فروخته شـده در بازار به لحاظ اقتصادی غیرمنطقی است ؛ به ویژه زمانی که مصرف کنندگان بـه اشـتباه ریسـک محصول را کمتر از ریسـک واقعـی آن بـرآورد مـی کننـد، منجـر بـه خریـد گـارانتی بـا شـرایط محدودکننده یا گارانتی خواهد شد که خطر تولید کالای معیوب یا بی کیفیت را بر عهده نمی گیرد (اگر مصرف کننده ریسک را بیشتر ارزیابی کند، گارانتی ای را کـه بسـیار کامـل اسـت ، خریـداری 1 خواهد کرد) .
بر این اساس ، اگر «الف » در نتیجۀ فعالیت «ب » متحمل هزینه ای شود، این هزینه باید به «ب » که واردکنندة خسارت است ، منتقـل شـود تـا وی هزینـۀ مذکور را جزء هزینه های نهایی تولید خود محسوب کند و قیمت کالا منعکس کنندة هزینـه هـای واقعی کالاهای رقابتی باشد و در نهایت به کارایی اقتصادی و تخصیص بهینۀ منابع منجر شـود."