چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل تأثیرگذار در موفقیت کسب و کار زنان کارآفرین در شهر تهران میباشد. این تحقیق با روش کمی پیمایش صورت گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش زنان کارآفرینی میباشند که در عرصههای مختلف اقتصادی و اجتماعی مشغول به فعالیت میباشند و حجم نمونه 150 نفر بوده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ویژگیها و شرایط اقتصادی و اجتماعی شامل سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، سابقهی کار و میزان درآمد نقش مهمی در میزان کارآفرینی زنان تهرانی دارند. یعنی با افزایش سن، میزان کارآفرینی زنان اندکی کاهش مییابد. افراد مجرد و افراد دارای تحصیلات لیسانس، روحیهی کارآفرینی بالاتری دارند؛ همچنین با افزایش سابقهی کار به روحیهی کارآفرینی زنان افزوده میشود. در نهایت تلاش برای ارتقای درآمد، روحیهی کارآفرینی را در زنان ارتقاء میدهد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی،متغیرهای انگیزهی پیشرفت، نوآوری، مهارتهای مدیریتی، فرهنگ همکاری، والدین کارآفرین، تجربهی تبعیض جنسیتی در کار، حمایت نهادهای دولتی، ساختارهای قانونی مناسب و روابط اجتماعی گسترده توانستهاند که 7/73 درصد از تغییرات متغیر کارآفرینی را تبیین کنند.
The main objective of this research is to investigate the factors affecting the success of female entrepreneurs in Tehran. This research is a quantitative survey. The statistical population of the study is entrepreneur women working in various economic and social fields with a sample size of 150 individuals. The results show that the socio-economic characteristics such as age, marital status, education level, work experience and income play an important role in the level of female entrepreneurship in Tehran. That is, the rate of female entrepreneurship is slightly reduced with age. Single people and those with bachelor degrees have a higher entrepreneurial spirit; work experience also increases female entrepreneurship spirit. Ultimately, efforts to increase income promotes the entrepreneurial spirit in women. Based on the results of regression analysis, variables of motivation for progress, innovation, management skills, collaborative culture, entrepreneurial parents, experience of gender discrimination in work, support of state institutions, appropriate legal structures and extensive social relationships have been able to explain 73.7% of the changes in entrepreneurship variable. These results also show that the most important factor in the success of entrepreneurial women is the appropriate legal structures and the support of state institutions, i.e. structural factors.
خلاصه ماشینی:
الف ) تحقیقات داخلی در بخش تحقیقات مربوط به موانع کارآفرینی، میرغفوری و همکاران (١٣٨٨)، در پژوهشی با عنوان «تبیین و تحلیل موانع مؤثر بر کارآفرینی» که به مطالعه بر روی زنان کارآفرین استان یزد پرداخته اند به این نتایج میرسند که عوامل خانوادگی، مالی، شخصیتی و علمی ـ تحصیلی از مهم ترین موانع در کارآفرینی زنان بوده است .
نتایج این مطالعه نشان میدهد که نیازهای اقتصادی خانواده مهم ترین عامل در ورود زنان به کارآفرینی محسوب میشود و بعد از آن، خانواده ی کارآفرین ، حمایت عاطفی خانواده، فوت همسر، متارکه ، حمایت مالی و در نهایت حمایت شبکه ای خانواده از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه ی کارآفرینی زنان هستند (گلرد، .
در خصوص تجربه ی تبعیض جنسیتی نیز که جزء ابعاد فرهنگی اجتماعی مؤثر بر کارآفرینی زنان بوده است یافته ها نشان میدهند که این تجربه رابطه ی مثبت و معنادار متوسط به بالا با روحیه ی کارآفرینی زنان داشته است بخصوص نقش مهمی که این عامل با ریسک پذیری و استقلالطلبی زنان دارد.
جدول ٦: نتایج تحلیل واریانس مربوط به عوامل پیش بین (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج به دست آمده از جدول تحلیل واریانس نشان میدهد (با توجه به سطح معناداری کمتر از ٠/٠٥) که متغیرهای مستقل توانایی تبیین متغیر وابسته را دارند به عبارتی متغیرهای انگیزهی پیشرفت ، نوآوری، مهارتهای مدیریتی، فرهنگ همکاری، والدین کارآفرین ، تجربه ی تبعیض جنسیتی در کار، حمایت نهادهای دولتی، ساختارهای قانونی مناسب و روابط اجتماعی گسترده بر متغیر کارآفرینی مؤثر میباشند.