چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش کارکنان نامرئی بر تنبلی سازمانی در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش، توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان سازمانهای دولتی شهر ایلام میباشند که تعداد آنها 27300 نفر میباشند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم است که برای هریک از این سازمانها سهمیهای در نظر گرفته شده است. برای محاسبه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 380 نفر بهدست آمده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد میباشد که روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از نظر خبرگان مورد تائید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که؛ کارکنان نامرئی و مولفههای آن یعنی؛ ترک خدمت مجازی، غفلت از کار، ریاکاری و طفره رفتن از کار بر تنبلی سازمانی دارای تاثیر معناداری میباشند.
Given the increasing importance of human resources as the most essential asset of the organization, evaluating and improving HRM processes is critical to achieve the goals of organizations. This research is intended to evaluate the maturity of human resources management processes of Saze Gostar of Saipa Company based on Philips human resource model, and provide suggestions for its improvement. This is an applied research containing a descriptive practice-oriented case study. The data was collected through interviews with the experts at HR departments, as well as reviewing the organizational documents. The results of data analysis illustrated that the overall average of maturity of HRM processes in organizations was at level two. The process of HR systems and data management was at the highest level with the score of five, and the processes of organizational development capability, talent management and reward and appreciation reached the lowest level with a score of one. HR processes, staff development, immunity and health, as well as internal and external communications were at level 3. Personnel and performance management processes got a score of two. Considering the functional gaps indicated by evaluation results, the researchers made some suggestions for the implementation of projects for the improvement and promotion of the organization.
خلاصه ماشینی:
ترک خدمت مجازی کلمات استعفا، تعدیل ، اخراج ، واژه هایی تلخ هستند، اما ترک خدمت مجازی بسیار تلخ تر و نگران کننده تر است ؛ چراکه در موارد پیشین ، تکلیف سازمان و کارکنان روشن است و سازمان از نبود فرد در محل خدمت اطلاع داشته و نوع فعالیت ، حجم کار و به طورکلی اهداف و راهبرد خود را براساس نیروهای موجود بازطراحی و برنامه ریزی مجدد مینماید؛ اما در ترک خدمت مجازی، سازمان اطلاع ندارد که آیا کارکنان علیرغم حضور فیزیکی و در استخدام سازمان بودن در خدمت سازمان و تحقق اهداف و مأموریت های آن حضور واقعی نیز دارند و یا از نظر فکری در خدمت سازمان دیگری هستند و این موضوع ازآنجاکه سازمان را دچار سردرگمی مینماید به عنوان یک معضل و مشکل مهم فراروی سازمان خواهد بود؛ بنابراین برای روشن شدن این مهم نیاز به تعریف ترک خدمت مجازی است (رستگارینیا، ١٣٩١: ٤٣).
بحث و نتیجه گیری تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر کارکنان نامرئی در تنبلی سازمانی در سازمان های دولتی انجام شده است که براساس پیشینه نظری و مطالعات تجربی درمجموع ٥ فرضیه (یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی) طراحی و تدوین شد.
مشاغل دولتی عموما مشاغلی یکنواخت ، خسته کننده و کسالت آور هستند که کارکنان را با 71 88 فرسودگی شغلی مواجه خواهند کرد، یکنواخت بودن این مشاغل و فرسودگی حاصل از آنها پیامدهای منفی ازجمله جدایی اهداف فردی و سازمانی و مقاومت در مقابل هرگونه تغیر شغلی دارند که موجب میشود کارکنان احساس دلسردی، نارضایتی شغلی و خستگی کنند و از طریق کم کاری ، طفره رفتن از کار، به تعویق انداختن وظایف محوله و عدم دقت کافی در انجام کارها موجب تنبلی سازمان میشود.