چکیده:
«رئالیسم جادویی» یا «واقعگرایی جادویی» شیوهای نو در داستاننویسی معاصر است که در آن، عنصر واقعیت و خیال درهم میآمیزد و اثری فوق انسانی را رقم میزند. در این گونه داستانها عنصر واقعیت و خیال به گونهای با هم ادغام میشود که به صورت طبیعی و باورپذیر برای مخاطب خود میشود. رئالیسم جادویی زیرمجموعۀ مکتب رئالیسم است و نمیتوان آن را یک مکتب مستقل دانست؛ چراکه چارچوب مستقل و تازهای ندارد و بسیاری از عناصر داستانهای رئال را با خود به همراه دارد. مقالۀ پیش رو، ابتدا به بررسی مبانی رئالیسم جادویی همراه با دیدگاه منتقدان و صاحبنظران ادبی اشاره کردهاست و در ادامه به بررسی ویژگیها و مؤلفههای رئالیسم جادویی در رمان «پریباد» نوشتۀ محمدعلی علومی پرداختهاست. در رمان پریباد، حضور عناصر وهمی و خیالی همچون پری، دیو، بال درآوردن انسان، بارش خون و محو شدن شهر و... داستان را در زمرۀ آثار رئالیسم جادویی قرار دادهاست.
The elements of reality and fantasy are combined to create a superhuman work in magic realism، as a new style of contemporary fiction. In such stories، the elements of reality and fantasy are merged in a way that make the story natural and credible to the audience. Magic realism is a subset of realism and cannot be considered as an independent school; because it has no independent and new framework and includes most of the components of realistic fiction. Examining the principles of magic realism، it has been tried، in present paper، to mention the views of literary experts and critics initially، and then، to study the features and components of magic realism in "Paribad "، a novel by Mohammad Ali Oloumi. The presence of imaginative and fantastic elements such as fairies، demons، winged humans، blood rain، and disappearance of cities puts the story of Paribad in the category of magic realism.
خلاصه ماشینی:
بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد (اثرمحمدعلی علومی) 1 آذر دانشگر استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج تاریخ دریافت مقاله : ٩٥/٩/٢٤ ؛ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٦/٢/٢٧ چکیده «رئالیسم جادویی» یا «واقع گرایی جادویی» شیوه ای نو در داستان نویسی معاصـر اسـت کـه در آن ، عنصـر واقعیت و خیال درهم میآمیزد و اثری فوق انسانی را رقم می زند.
در ادامه به بررسی و معرفی مؤلفه های رئالیسم جادویی در رمان پریباد نوشتۀ محمدعلی علومی پرداخته شده است .
با توجه به مطالبی که در تحقیقات ذکرشده در بررسی رئالیسم جادویی صورت گرفته است ، می توان گفت که توجه مقاله پیش رو به عناصر و مؤلفه های رئالیسـم جـادویی در رمـان پریباد، برای نخستین بار است که صورت می گیرد.
این شیوه ، ویژگی هایی از قبیل آمیزش خیال و واقعیت دارد که بـه صـورت ماهرانـه ای بـا یکـدیگر جـا عـوض می کنند، تغییر و جابه جایی ماهرانۀ زمان ، طـرح هـا و روایـات پیچیـده و تودرتـو، کاربرد گوناگون رویا، اسطوره و داستان های پریوار، توصیف اکسپرسیونیسـتی و یا حتی سورئالیستی مشخص می شود» (٤٨٠ :١٩٩٩,Rios).
این دو عنصـر در ایـن داسـتان هـا بـه گونه ای درهم تنیده شده اند که واقعیـت و خیـال از هـم قابـل تشـخیص نیسـت و همـۀ تخیلات برای خواننده باورپذیر است .
اما در داستان های جادویی، شخصیت ها فراواقعـی مـی شـوند کـه بایـد نویسندٔە این گونه داستان ها، شخصیت های خیالی و وهمی را برای خواننده باورپذیر کنـد؛ گویی که اصلا هیچ حادثۀ فراواقعی روی نداده است .