چکیده:
زمینه: رشد و بالندگی هر سازمانی در گرو استفاده از مدیران شایسته و توانمند است و انتساب مدیران توانمند منوط به وجود رویکرد و معیارهای مناسب برای انتخاب و به کارگیری مدیران میباشد.هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی سیستم پشتیبان تصمیمگیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی بر اساس مستندات علمی صنعت تله کام، میباشد.روش: روش انجام این پژوهش از نظر هدف، توصیفی - ارزشیابی و روش گردآوری اطلاعات «مطالعه موردی مستندات» است و از ابزار تعیین متغیرهای مدل تصمیمگیری و مصاحبه استفاده شدهاست، روش نمونهگیری در این پژوهش ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گلوله برفی است. برای دو دسته ویژگیهای فردی و ویژگیهای شغلی، معیارهای مربوطه با ضرایب مجزای تعیین میشود. معیارهای فردی از طریق مطالعات کتابخانه ای و انتخاب و دسته بندی بخشی از آنها در سه گروه رفتاری، فنی و راهبردی به دست آمده اند. سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری دارای یک بانک اطلاعاتی متشکل از دانش موجود درباره موضوع ،یک زبان برای فرموله کردن مسائل و پرسش و یک برنامه مدلسازی برای آزمایش تصمیمات ممکن هستند، لذا در تحقیق حاضر، سیستم پشتیبان تصمیمگیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی، طراحی خواهد شد. یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که با بررسی و تحلیل «ویژگیهای فردی و شغلی مدیر IT » و با استفاده از نتیجه گیریهای پژوهش حاضر، میتوان به بهبود عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول کمک کرده و این پژوهش به ارائه مدلی جدید در خصوص ارزیابی مدیران فناوری اطلاعات پرداخته است به گونه ای که مدیران را نه تنها بر اساس ویژگیهای فردی، بلکه بر اساس ویژگیهای شغلی که در آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی میکند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گیری کرد که با بررسی و تحلیل «ویژگیهای فردی و شغلی مدیر IT»، میتوان عملکرد مدیران IT را به صورت جامعی ارزیابی نمود.
خلاصه ماشینی:
"در واقع مسائل این تحقیق را میتوان تخصص تصمیمگیران ارزیابی عملکرد مدیران آی تی بر اثر ترکیب روشهای مختلف ارزیابی عملکرد مدیران، ابزارهای ارزیابی عملکرد مدیران و معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول و نیز نیاز به استفاده از سیستم ITM+FDSS با استفاده از منطق فازی در افزایش اعتماد و اطمینان در تصمیمگیری، و همچنین مسئله نیاز به تخصص چندگانه از طریق بهکاربردن همزمان دانش چند نفر خبره حوزههای مختلف برای حل مسئله ارزیابی عملکرد مدیران آی تی ، بیان نمود هدف پژوهش محمدی، غنبر طهرانی و سبحان الهی در سال ۱۳۹۴، در ابتدا دستیابی به شایستگیهای کلیدی مدیران ارشد فناوری اطلاعات در کشور ایران و سپس مطالعه و مقایسه تطبیقی این معیارها و عوامل کلیدی با معیارهای شناسایی شده در سایر مطالعات این حوزه است.
با بررسی و تحلیل "ویژگیهای فردی و شغلی مدیر آی تی " و یا استفاده از پیشنهادات پژوهش حاضر، میتوان به بهبود عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول بر اساس موضوع شرکت همراه اول در حوزههای ذیل کمک نمود: 1) هر گونه فعالیت (مستقیم یا غیر مستقیم ) در خصوص ساخت، واردات، تأسیس، راه اندازی، اداره، توسعه، نگهداری، بهره برداری و دیگر خدمات حوزه ارتباطات و فن آوریهای مربوط به انتقال صوت، متن، دیتا و دیگر انواع اطلاعات در عرصه داخلی و بین المللی مستقلا و یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی ."