چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مصورسازی و تحلیل شبکه هم تالیفی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانه های دیجیتالی در ایران است.
روش شناسی: این پژوهش به روش علم سنجی و با استفاده از شاخص های خرد و کلان تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 554 مدرک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران نهادهای ایرانی با موضوع کتابخانه های دیجیتالیدر قالب کتاب ، مقاله مجله های فارسی و انگلیسی، مقاله همایش های داخلی و خارجی و پایان نامه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری داخل کشور تا پایان سال 1392 (2013) است. داده های گردآوری شده به وسیله نرم افزارهای اکسل، اس.پی.اس.اس، نودایکس. ال، یو.سی.آی.نت و وی.ا.اس.ویوور تجزیه وتحلیل شد. همچنین از ابزارهای وبگاه های اوپن هیت مپ و گوگل ترندز نیز بهره برده شد.
یافته ها:یافته ها حاکی از رشد صعودی تولیدات علمی، بالا بودن میزان همکاری های درون سازمانی و پایین بودن سهم مشارکت های بین المللی است. نهادهای پژوهشی استان تهران بیشترین سهم از تولیدات علمی و هم تالیفی ها را داشته اند. ماحصل بررسی شاخص های تولید و مرکزیت شبکه همکاری نهادهای پژوهشی از نقش کلیدی و موثر دانشگاه های آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران، تهران، آزاد واحد همدان، الزهرا و آزاد واحد تهران شمال در حوزه کتابخانه های دیجیتالی ایران حکایت داشت. همچنین، بررسی شاخص های کلان نیز نمایان ساخت که این شبکه هم تالیفی مستقل از مقیاس بوده و با وجود انسجام پایین، ویژگی های پدیده جهان کوچک را دارد.
نتیجه گیری: در کل می توان نتیجه گرفت، تمایل پژوهشگران نهادها برای تشکیل خوشه ها و اجتماعات پژوهشی رو به افزایش است، ولی همچنان ارتباطات ضعیف میان گروه ها از موانع توسعه علمی، یادگیری بیشتر و نوآوری در حوزه کتابخانه های دیجیتالی ایران است.
خلاصه ماشینی:
کتابخانۀ دیجیتالی، تولیدات علمی، علمسنجی، شبکۀ همکاری علمی، شبکه همتألیفی، تحلیل شبکههای اجتماعی، مصورسازی مقدمه در مبحث تولید علم بهعنوان فعالیت فکری بشر، همکاری در سطح ملی و بینالمللی همواره مطرح بوده و جایگاه ارزشمندی داشته است، بهطوریکه در سالهای اخیر بهعنوان یک عنصر فعال در عرصه سیاستهای علمی و اسناد بالادستی علم مطرح شده و یکی از ویژگیهای بارز تعریف علم مدرن است (محسنی و همکاران، 1392؛ عباسی، حسین و لیدسدورف<FootNote No="61" Text=" Abbasi, Hossain &amp;amp; Leydesdorff"/>، 2012).
همچنین، از فنون مصورسازی اطلاعات جغرافیایی و تحلیل شبکههای اجتماعی در سایر حوزههای علوم هم بهمنظور بررسی الگوهای تولیدات و میزان مشارکتهای علمی دانشمندان استفاده شده است (حریری و نیکزاد، 1389؛ اسدی و جلالیمنش، 1392؛ عرفانمنش، عبدالله و اصنافی، 1392؛ بندلیزاده، 1393؛ رضائی نور و همکاران، 1393؛ عرفانمنش و ارشدی، 1394؛ نیومن<FootNote No="82" Text=" Newman"/>، 2004؛ دیواکارمورتی، بیسواز و منزس<FootNote No="83" Text=" Divakarmurthy, Biswas &amp;amp; Menezes"/>، 2011؛ فرانچسکت<FootNote No="84" Text=" Franceschet"/>، 2011؛ آردانوئی، 2012؛ گزنی، سوگیموتو و دیدهگاه، 2012؛ کومار و ژان<FootNote No="85" Text=" Kumar &amp;amp; Jan"/>، 2013؛ هان و همکاران، 2014؛ جابین و همکاران، 2016).
از این رو، برای ارائه تصویری روشن از عملکرد پژوهشی و بهویژه همکاریهای علمی بین مراکز تحقیقاتی کشور و جهت پرکردن شکافهای موجود تحقیقات قبلی در ایران، مطالعه حاضر قصد دارد تا برای پاسخگویی به پرسش اساسی پژوهش به مصورسازی و تحلیل خرد و کلان<FootNote No="86" Text=" Micro-level and macro-level metrics"/> شبکه همتألیفی نهادهای پژوهشی درگیر با حوزه کتابخانههای دیجیتالی ایران تا پایان سال 1392 اقدام و نهادهای کلیدی و تأثیرگذار این حوزه را احصاء نماید.