چکیده:
زمینه مساله و هدف: اضطراب تحصیلی بر تمام جنبههای زندگی دانشجویان تاثیر میگذارد و به نظر میرسد نقش مهمی در سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی داشنه باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. روش: در این مطالعه همبستگی با روش نمونهگیری در دسترس 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیشبینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب تحصیلی داشت. نتیجهگیری: نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی کمکطلبی و خودکارآمدی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیشبینی اضطراب تحصیلی دارد.
خلاصه ماشینی:
هوش هیجانی چهار مؤلفه خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه را شامل میشود، و همچنین مدیریت زمان و محیط مطالعه ، نظم دهی به تلاش ، یادگیری از همتایان ، کمک طلبی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان نیز به عنوان مهم ترین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی معرفی شده اند که به نظر میرسد ارتباط نزدیکی میان این مؤلفه ها و اضطراب تحصیلی و سازگاری اجتماعی وجود داشته باشد.
بنابراین فرضیه اصلی پژوهش حاضر این است که بین راهبردهای انگیزشی، اضطراب تحصیلی و سازگاری اجتماعی قدرت پیش بینی هوش هیجانی دانشجویان را دارد.
بنابراین ، پیش فرض های رگرسیون رعایت شده است و میتوان به منظور پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی، مدیریت زمان و محیط مطالعه ، نظم دهی به تلاش ، یادگیری از همتایان ، کمک طلبی و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از رگرسیون استفاده کرد.
برای تعیین این که آیا سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی، راهبردهای انگیزشی کمک طلبی و خودکارآمدی قدرت پیش بینی اضطراب امتحان در دانشجویان را دارد از رگرسیون گام به گام استفاده شد که نتایج آن در جدول ٣ ارائه شده است .
در تبیین این یافته پژوهش مبنی بر این که راهبردهای انگیزشی، اضطراب تحصیلی و سازگاری اجتماعی قدرت پیش بینی هوش هیجانی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ورامین را دارد میتوان عنوان کرد که زندگی در دنیای امروز نیازمند استفاده از توانمندی هایی است که بر تصمیم گیری فرد در مقابل رویدادها و حوادث مختلف تأثیر می گذارد.
Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 13, 58-74.