چکیده:
هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش ذهنیت فلسفی مدیران آموزشی مدارس دوره
ابتدایی شهر قم بر تفکر فلسفی آنان بود. جامعه آماری آن، همه مدیران مدارس
دوره ابتدایی شهر قم که تعداد آنان 363 نفر بودند. نمونه آماری تعداد 123 نفر
محاسبه گردید. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه ارزیابی ذهنیت فلسفی برگرفته از
نظریه فیلیپ جی. اسمیت، حاوی 60 سوال که ابعاد سهگانه جامعیت، تعمق و قابلیت
انعطاف را اندازه گیری میکند، است. روایی و پایای ابزار در مطالعات قبلی تایید
0 تایید شد. یافتهها: آموزش ذهنیتفلسفی باعث / شده و در این مطالعه نیز با عدد 79
افزایش تفکر فلسفی ندیران شد. میانگین ذهنیت فلسفی و ابعاد آن در مردان بیشتر
از زنان است. بین میانگین ذهنیت فلسفی و ابعاد آن در دو گروه آزمایش و گواه
تفاوت معناداری دیده شد. بین میانگین ذهنیت فلسفی و ابعاد آن در دو گروه مردان
و زنان تفاوت معناداری دیده شد. متغیرهای سن، سابقه، تاهل، تحصیلات و
جنسیت، در معادله رگرسیونی، قادرند؛ 15 درصد از تغییرات واریانس بعد جامعیت،
21 درصد از تغییرات واریانس بعد تعمق، 26 درصد از تغییرات واریانس بعد قابلیت
انعطاف و 19 درصد از تغییرات واریانس ذهنیت فلسفی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٢:خلاصه آمار توصیفی متغیرهای مؤلفه های ذهنیت فلسفی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر پایه نتایج به دست آمده از جدول (٢)، در مجموع میانگین متغیرهای جامعیت ، تعمق ، قابلیت انعطاف و ذهنیت فلسفی، مدیران مرد بیشتر از مدیران زن است .
جدول ٤:آزمون تفاوت میانگین متغیر مؤلفه های ذهنیت فلسفی در دو گروه مرد و زن (رجوع شود به تصویر صفحه) بر پایه نتایج به دست آمده از جدول (٤)، در مجموع میانگین متغیرهای جامعیت ، تعمق ، قابلیت انعطاف و ذهنیت فلسفی مدیران مرد بیشتر از مدیران زن است .
بر اساس مطالعات انجام شده (اروانی ١٣٨٢، بندلی زاده ١٣٧٦، سیف هاشمی ١٣٨٢، هاشمی ١٣٧٢، شجاعی ،خامنه ، و خضری ١٣٨٩و اصلانخانی ١٣٧٥)، و همچنین نتایج این مطالعه ، ذهنیت فلسفی توانایی قابل توجهی است که در صورت ایجاد آن در افراد، خصوصا مدیران، آنان قادر خواهند شد؛ روابط انسانی خود را ارتقاء دهند، در برخورد با مسائل و مشکلات روشی علمی و منطقی را برای آن اتخاذ کنند، در برخورد با مسائل و موضوعات، هیچگاه احساسی نشوند، اگر در حل مسأله ای شکست خوردند، آن را رها نکنند، نظریات دیگران را مشروط بپذیرد، در محیط کار صمیمت ، اعتماد، تلاش، رضایت و احترام ایجاد کند، اثربخشی و کارآیی سازمان را افزایش دهد و ..."