چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی پرخاشگری و سازگاری تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی
دانشجویان دختر بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه
94 بودند. برای این منظور نمونهای به حجم 231 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای - آزاد کرج در سال 95
تصادفی انتخاب شدند. از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس های پرخاشگری باس و پری، سازگاری تحصیلی بیکر و سیریاک و دلبستگی بزرگسالان هازن و شاور را تکمیل کنند. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد سبک دلبستگی ایمن با خصومت و دلبستگی اجتنابی با پرخاشگری و زیر مقیاسهای (کلامی، خشم و خصومت) و سازگاری تحصیلی و همچنین دلبستگی دوسوگرا / اضطرابی با پرخاشگری و زیر مقیاسهای آن و نیز سازگاری تحصیلی همبستگی مثبت دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک های دلبستگی می توانند تغییرات مربوط به پرخاشگری و سازگاری تحصیلی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
Crawford, Shaver, Cohen, Pilkonis, Gillath & Kasen 8.
ضرايب آلفاي کرونباخ پرسش هاي زير مقياسهاي ايمن ، اجتنابي و دو سوگرا در مورد يک نمونه دانشجويي (١٤٨٠=n ؛ ٨٦٠ دختر ، ٦٢٠ پسر) براي کل آزمودنيها به ترتيب ٠/٨٥ ، ٠/٨٤ ، ٠/٨٥ ، براي دانشجويان دختر ٠/٨٦ ، ٠/٨٣ و ٠/٨٤ و براي دانشجويان پسر ٠/٨٤ ، ٠/٨٥ و ٠/٨٦ محاسبه شد که نشان دهنده همساني دروني ١خوب مقياس دلبستگي بزرگسال است .
اين ضرايب در مورد سبک هاي دلبستگي ايمن ، اجتنابي و دو سوگرا براي کل آزمودنيها به ترتيب ٠/٨٧، ٠/٨٣ و ٠/٨٤ براي دانشجويان دختر ٠/٨٦ ، ٠/٨٢ و ٠/٨٥ و براي دانشجويان پسر ٠/٨٨ ، ٠/٨٣ و ٠/٨٣ محاسبه شد که نشانه پايايي بازآزمايي رضايت بخش مقياس است .
نتايج مشخصه هاي آماري رگرسيون گام به گام بين سبک هاي دلبستگي و پرخاشگري و زير مقياسهاي آن و نيز سازگاري تحصيلي در جداول ٤تا ٩ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که سبک هاي دلبستگي ناايمن دوسوگرا/اضطرابي با پرخاشگري و زير مقياسهاي آن و نيز سازگاري تحصيلي رابطه معنادار دارد.
Madigan, Atkinson, Laurin , Benoit 4.
Self-reported attachment interpersonal aggression, and personality disorder in a prospective community sample of adolesents and adults.
Infant–mother attachment security and children's anxiety and aggression at first grade, Journal of Applied Developmental Psychology ,28 , 477–492.
Preliminary Study of Psychometric Indices of Bass-Perie's Aggression Questionnaire, Journal of Social Sciences and Human Sciences,Shiraz University.