چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه فرهنگی با ادراک منزلت اجتماعی دبیران دوره دوم متوسطه شهر
بناب در سال 1395 میباشد. برای این منظور جهت سنجش سرمایه فرهنگی مدل سرمایه فرهنگی پیربوردیو
شامل سه بعد: سرمایه فرهنگی درونی شده (فردی)، عینی و نهادینه شده و برای سنجش ادراک منزلت
اجتماعی دبیران مدل سه بعدی: شامل ابعاد احترام و نفوذ، درآمد و ارزش و اهمیت، تعریف و در این مورد یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. جامعه آماری شامل دبیران دوره دوم متوسطه شهر بناب به تعداد 257 نفر است که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 154 نفربرآورد و با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک نمونه ها انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار SPSS به کار رفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان میدهد که بین سرمایه فرهنگی دبیران دوره دوم متوسطه شهر بناب با ادراک منزلت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین آزمون فرضیات فرعی نشان میدهد رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی دبیران دوره دوم متوسطه شهر بناب و ابعاد تجسم یافته و نهادی با ادراک منزلت اجتماعی آنان برقرار است.
خلاصه ماشینی:
چنانکه در جدول٢، ملاحظه مي گردد سطح معناداري آزمون پيرسون ٠/٠٠٠ بوده و اين سطح از حداقل سطح معناداري ٠/٠١ کوچکتر بوده و نيز با توجه به ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده که ٠/٥٠٨ ميباشد و اين مقدار از مقدار بحراني پيرسون با درجه آزادي ١٥٣ که ٠/١٩٦ است ، بزرگتر مي باشد، لذا رابطه معنادار و مثبتي بين سرمايه فرهنگي دبيران دوره دوم متوسطه شهر بناب با ادراک منزلت اجتماعي آنان وجود دارد.
جدول ٢: آزمون پيرسون براي تعيين همبستگي بين سرمايه فرهنگي دبيران دوره دوم متوسطه شهر بناب با ادراک منزلت اجتماعي آنان (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون رگرسيون خطي در تحقيق حاضربراي آزمون تاثير متغير مستقل بر متغير وابسته اين فرضيه از آزمون رگرسيون استفاده شده است .
چنانکه در جدول ٥، ملاحظه ميگردد سطح معناداري آزمون پيرسون ٠/٠٠٠ بوده و اين سطح از حداقل سطح معناداري ٠/٠١ کوچکتر بوده و نيز با توجه به ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده که ٠/٣١٩ ميباشد و اين مقدار از مقدار بحراني پيرسون با درجه آزادي ١٥٣ که ٠/١٩٦ است ، بزرگتر ميباشد، لذا رابطه معنادار و مثبتي بين بعد تجسم يافته (سرمايه بدني و فردي) سرمايه فرهنگي با ادراک منزلت اجتماعي دبيران دوره دوم متوسطه شهر بناب وجود دارد.
(1395), Analysis and Relationship between the Dimensions of Cultural Capital and the National Identity of Youth (Case Study:Young People aged 81 to 92 in Kermanshah), Journal of Social Sciences University Islamic Azad University of Shoushtar, Year 10, Number 2:166-139 Rad, Firooz, Amin Mozaffari, Farooq and Salmanzadeh Mazloumi, Fattah.