چکیده:
یکی از مسائل امروزدر حوزه ی آموزش و پرورش ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است چرا
که آموزش و پرورش از موثرترین نهادهای اجتماعی محسوب میشود که در ترسیم آینده کشور نقش
اساسی دارد. در سال های اخیر آموزش های الکترونیکی به طور سریع رشد و گسترش یافتند به طوری که
در حال جایگزین شدن با شیوه های آموزش سنتی بودند اما اخیرا تحقیقات نشان داده اند که این نوع
آموزش نیز دارای محدودیت های خاصی نظیر عدم امکان تعاملات رو در رو، تاخیر در ارائه بازخورد و
کاهش انگیزش فراگیران برای مطالعه مواد آن لاین است و نمیتوانند به طور صرف جایگزین آموزشهای
سنتی شود بر این اساس و با توجه به مزایا و معایب هر دو روش آموزشی متخصصان امور آموزشی معتقدند
که باید این رویکرد ها را با هم ترکیب کرد و از مزایای هر دو روش استفاده کرد. لذا مقاله حاضر در
جهت شناساندن مفهوم یادگیری ترکیبی و نقش آن در تغییر و تحول برنامه درسی به نگارش درآمده و در
آن ضمن بررسی مفاهیم، مدل ها و مراحل طراحی یادگیری ترکیبی چگونگی اثربخشی آن در تغییر و
تحول برنامه درسی نظام آموزش و پرورش کشور مورد بررسی قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
در سال هاي اخير آموزش هاي الکترونيکي به طور سريع رشد و گسترش يافتند به طوري که در حال جايگزين شدن با شيوه هاي آموزش سنتي بودند اما اخيرا تحقيقات نشان داده اند که اين نوع آموزش نيز داراي محدوديت هاي خاصي نظير عدم امکان تعاملات رو در رو، تاخير در ارائه بازخورد و کاهش انگيزش فراگيران براي مطالعه مواد آن لاين است و نميتوانند به طور صرف جايگزين آموزش هاي سنتي شود بر اين اساس و با توجه به مزايا و معايب هر دو روش آموزشي متخصصان امور آموزشي معتقدند که بايد اين رويکرد ها را با هم ترکيب کرد و از مزاياي هر دو روش استفاده کرد.
واژه هاي کليدي: برنامه درسي، يادگيري ترکيبي، آموزش الکترونيکي ١٩٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه به طور کلي روش هاي نوين نظام آموزشي کشورهاي دنيا به منزله يک ضرورت و نياز آموزشي فراگيران براي ايجاد کردن فرصت هاي تحصيل در مناطقي با ويژگيهاي اقليمي متفاوت و شرايط تحصيلي فراگيران با توجه به جنسيت و فرهنگ هاي آنها مطرح شده است (١).
Driscolls ١٩٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * استفاده از نرم افزارهاي کمکي در فرايند آموزش ، شيوه اي خود بهبودي ، دوره هاي آموزشي مبتني بر وب ، سيستم هاي الکترونيک پشتيباني عملکرد، ترکيب محيط کار با وظايف و سيستم مديريت دانش است اما آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است که اين شيوه ها و ابزارها را به شکلي مناسب و مطابق با موقعيت و شرايط فراگير با هم ترکيب شود و به کار گرفته شود تا بتوتند در کمترين زمان ممکن بيشترين ميزان بازدهي را داشته باشد.