چکیده:
در عصر حاضر، پس از سرمایه های مالی، اجتماعی و انسانی می توان سرمایه روان شناختی را به عنوان منبع مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها در نظر گرفت. سرمایه روان شناختی مثبت، مفهوم نسبتا جدیدی است که امروزه از حوزه روان شناسی مثبت گرا وارد مکتب رفتار سازمانی شده و از آن به عنوان مزیت رقابتی سازمان یاد می شود. این سرمایه قابلیت ارتقاء داشته و پتانسیل مناسبی برای تعالی عملکرد کارکنان فراهم می کند. هدف تحقیق حاضر نیز بررسی تاثیر امکانات رفاهی بر ارتقاء سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان می باشد، که با بهره گیری از روش تحقیق شبه تجربی، تغییرات سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان را قبل و بعد از استفاده خدمات رفاهی توسط پرسشنامه استاندارد لوتانز (2007) بررسی می کند. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شرکت ملی نفت ایران می باشد که در شش ماهه اول سال 1395 از خدمات مجموعه تفریحی و آموزشی شرکت ملی نفت ایران در محمود آباد استفاده کرده اند. یافته های پژوهش از نمونه تصادفی 344 نفری ، نشان داده که امکانات رفاهی ارائه شده در این مجموعه، همه ابعاد سرمایه روانشناختی مثبت را افزایش معنی داری داده است.
At present, after the financial, social and human capitals, psychological capital can be as a source of sustainable competitive advantage for organizations. Positive psychological capital, is a relatively new concept that today enterd in the field of organizational behavior from positive psychology and remembered as a competitive advantage . This capital is expandable and provides good potential for excellence in employee performance. The aim of this study was to investigate the impact of welfare facilities on the promotion of positive psychological capital by quasi-experimental study of positive psychological capital changes in staff, before and after using welfare facilities, by Luthans questionnaire (2007). The population of this study includes employees of National Iranian Oil Company that have used services of Mahmoodabad recreational and training complex in in the first six months of 2016. The results of the random sample (344 people), show that the dimensions of positive psychological capital has increased significantly.