چکیده:
با افزایش جمعیت و تردد وسایل نقلیه در بافت مرکزی شهر به دلیل وجود کاربریهای جاذب سفر و همچنین توان پایین شبکههای دسترسی مشکلات ترافیکی زیادی را ایجاد میکند که احداث پارکینگهای عمومی در مکانهای مناسب میتواند موجبات حل بسیاری از مشکلات را در بافت مرکزی فراهم سازد.
این پژوهش در پی انتخاب مکانهایی مناسب جهت احداث پارکینگ با توجه به معیارهای موثر برای پاسخگویی به حجم ترافیک ساکن میباشد که در نتیجه از تداخلات ترافیک عبوری و ساکن و مشکلات ترافیکی ناشی از آن کاسته و مشکلات دسترسی به پارکینگ و مکانی جهت پارک خودرو به خوبی حل خواهد شد. در پژوهش حاضر محدوده بافت مرکزی شهر یزد انتخاب شد و معیارهایی همچون کاربریهای جاذب سفر، دسترسی به خیابانهای اصلی، فضای مناسب پارکینگ و بایر یا مخروبه بودن برای مکانیابی پارکینگ در نظر گرفته شده است. با توجه به این که لحاظ کردن تمامی معیارها به روش سنتی مشکل است از سامانه اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است و همچنین به دلیل اهمیت متفاوت معیارها در مکانیابی برای وزندهی آنها از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. در نهایت با بهره گیری از روش تلفیق همپوشانی شاخص، معیارها باهم ترکیب شدند و مکانهای پیشنهادی مناسب جهت احداث پارکینگ مشخص شدند. این مکانها در مجاورت خیابانهای اصلی و تعدادی هم در مرز محدوده قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این که لحاظ کردن تمامی معیارها به روش سنتی مشکل است از سامانه اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است و همچنین به دلیل اهمیت متفاوت معیارها در مکانیابی برای وزندهی آنها از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.
وزن هر فاکتور از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مشخص و سپس با استفاده از مدل همپوشانی شاخص فاکتورهای وزن داده شده باهم تلفیق شده، نقشه نهایی حاصل و مکانهای مناسب به صورت لکههایی مشخص میشوند.
به طور اخص میتوان مشکلات ترافیکی بافت مرکزی را با توجه به هدف تحقیق به صورت زیر ذکر نمود: - عرض محدود خیابانها و محدودیت ظرفیت آنها و کیفیت آمد و شد نامطلوب - کاربریهای جاذب سفر - حجم بالای ترافیک عبوری و ساکن و تداخلات آنها - کمبود پارکینگ به منظور مکانیابی پارکینگ در GIS ابتدا میبایست منطقه مورد مطالعه و سپس پارامترهای مؤثر در مکانیابی پارکینگ، تعیین شود.
مرکز شهر همان طور که در نقشه کاربری اراضی مشاهده میشود به طور غالب دارای کاربریهایی میباشد که جاذب سفر بوده و افراد زیادی را به سمت خود میکشند که لازم است برای خودروی شخصی آنها مکانی جهت پارکینگ برگزیند تا حجم ترافیک ساکن ایجاد شده مانع از روانی ترافیک عبوری نشود.
محاسبه وزن معیارها با استفاده از مدل AHP در زیر ماتریس مقایسه دودوئی معیارها برای مسئله مورد نظر ارائه شده است: < رجوع شود به تصویر صفحه> سپس ضریب اهمیت معیارها را که از تقسیم هر عدد به سرجمع آنها به دست میآید، محاسبه میکنیم: <رجوع شود به تصویر صفحه> میزان سازگاری این مقایسه برابر با 0."