چکیده:
همواره روستاییان در فروش محصولات خود با مشکلات فراوانی مواجهاند. ادامة این روند در زمان کنونی بهویژه در کشور ایران، نهتنها بهبود نیافته است، بلکه با تحولات گستردة اجتماعی - اقتصادی نظام پیرامون، میتوان شرایط را نامناسبتر توصیف کرد. یکی از راهکارهای این موضوع، ایجاد فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات مختلف روستایی است؛ بنابراین هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل استفاده از فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات روستایی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و کمّی - کیفی است. جامعة آماری پژوهش نیز کارشناسان، دانشجویان دکتری و استادان دانشگاهی مرتبط با مسائل برنامهریزی روستاییاند. با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد آنها و چهارچوب پژوهش، 70 نفر به عنوان نمونه در بخش کیفی برای انجام مصاحبه و 200 نفر نیز در بخش کمّی برای تکمیل پرسشنامه بررسی شدند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش بیانکنندة آن است که ایجاد فروشگاههای اینترنتی آثار مختلفی دارد؛ ازجمله: آسانی دسترسی، گسترش بازار، کاهش جایگاه واسطهها، افزایش بهرهوری اقتصادی، تقویت صنایع روستایی و کشاورزی، رقابت تولید، بینالمللیشدن و برندسازی محصولات و اشتغالزایی در روند عرضة محصولات روستایی؛ همچنین بررسی اثر ایجاد فروشگاهها بر عرضة محصولات با مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد مقدار اثر کل 69/0 بوده است؛ به این معنا که ایجاد فروشگاههای اینترنتی بر روند عرضة محصولات روستایی تاثیرگذار خواهد بود و راهکاری مطلوب است.
خلاصه ماشینی:
"این فروشگاهها از یک سو به عرضهکنندگان محصولات کمک میکنند و از سوی دیگر تقاضاکنندگان نیز با توجه به چهارچوب موجود، میتوانند انتخاب مناسبتر و با دسترسی آسانتری را داشته باشند؛ بنابراین این فروشگاهها در عرصة روستایی نیز با توجه به چهارچوبشان میتوانند بسیاری از مشکلات عرضة محصولات روستایی را حل کنند؛ ازجمله وجود تعداد زیاد واسطهها، سود کم از فروش محصولات، کمبودن درآمدها، گسترش بازار و سایر مشکلات در این زمینه؛ به بیان دیگر فروشگاههای اینترنتی با عرضة محصولات روستایی سود و مزایای زیادی را به سمت جامعة روستایی سوق میدهند و بسیاری از منابع اقتصادی را که بایستی درنتیجة تولیدات روستایی به روستا بازگردد، به خود جامعة روستایی بازمیگردانند؛ آنچه امروزه بیشتر نصیب جامعة شهری میشود؛ بنابراین با توجه به جایگاه فناوری و ارتباطات در عرصة جهانی و وجود مشکلات زیاد در عرصة روستایی ازجمله عرضة محصولات تولیدی، راهکار فروشگاه اینترنتی، یکی از روشهای مطرح در این زمینه است؛ بنابراین هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل استفاده از فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات روستایی است.
[1] Jupiter [2] Turban [3] Liang and Lai [4] Ranganathan & Ganapathy [5] Shaup and Belanger [6] Szymanski & Hise [7] Vijayasarathy, Richard [8] Bai et al [9] Ganguly et al [10] Weisberg et al [11]1- کای اسکوئر؛ 2- درجة آزادی؛ 3- کای اسکوئر نسبی؛ 4- برازش تطبیقی؛ 5- ریشة میانگین مربعات خطای برآورده؛ 6- شاخص هلتر؛ 7- ریشة دوم مربع باقیمانده؛ 8- شاخص نیکویی برازش؛ 9- شاخص نرمالشدة بنتلر- بونت؛ 10- نسبت صرفهجویی [12] Lai & Lin مراجع 1- بابایی فینی، ام السلمه؛ حضرتی، مجید و ربیعیفر، ولیالله، (1394)، ارزیابی نقش دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة روستایی (موردشناسی: بخش قرهپشتلوی شهرستان زنجان)، مجلة جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، دورة 5، شمارة 16، زاهدان: دانشگاه زاهدان، 143-127."