چکیده:
پارکینگ ها به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای شهری نقش عمدهای در کاهش پارک حاشیهای و روانی ترافیک ایفا میکنند. امروزه در کلانشهرها به علت محدودیت زمین و فضا با ایجاد پارکینگ های عمومی مدیریت بهینه در جهت افزایش خدماتدهی به حجم زیادی از وسایط نقلیه اعمال میشود، پارکینگ ها عمومی زمانی میتوانند کارایی لازم را داشته باشند که از مکانیابی بهینه فضا - مکانی برخوردار گردند. رشت و شبکه حملونقل آن در حال حاضر با مشکل اساسی کمبود پارکینگ جهت کاربری مسکونی و سایر کاربریها روبرو بوده و بارگذاری فعالیتها بدون توجه به این کاربری سبب گردیده که این مسئله به تدریج به عنوان یک معضل شهری خود را بروز دهد. این مشکل در نقاط پرتراکم که از کاربریهای چندگانه شهری به ویژه کاربری اداری - تجاری و گذران اوقات فراغت برخوردارند خود را به شکل حادی نمایان میسازد شهر رشت به لحاظ عدم برخورداری از شبکه بزرگراهی علاوه بر عبور و مرور داخلی ناحیه، پذیرای حملونقل عبوری سایر نواحی استان نیز بوده و عدم مکانیابی بهینه پارکینگ های موجود از مشکلات مهم این شهر است. در این پژوهش به منظور مکانیابی بهینه پارکینگ های عمومی در جهت کارایی بیشتر محدوده مورد مطالعه ابتدا مطالعات اولیه جهت شناسایی معیارهای تأثیرگذار بر انتخاب محل بهینه پارکینگ انجام، و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، وزن دهی معیارها صورت پذیرفت و در نهایت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) محدودههای مناسب جهت احداث پارکینگ های عمومی پیشنهاد گردید.
Parking is one of the most important urban infrastructures that have a major role in reducing Marginal Park and trafficflow.Nowadays in the megacities due to land and space constraints with creation public parkingapply optimal management to increase services of large content of vehicles،Public parking when can be sufficiently aware effective that have optimal geospatial site selection. Now، Rasht city and transport network its، is encountered with main problem the lack of parking for residential users and other usersand perform the work، regardless of the land use has caused that this problem will occur slowly as a urban problems.This problem in crowded places،that urban multi land use، especially have administrative - business and leisure land usemanifests itself in the form of a serious.since Rasht haven't highway network.in addition to the regional transit it is open to shipping through other parts of the province and non-optimal positioning of the existing parking is on of the main problems in the city.In this study، for optimal site selection of public parkingfor greater efficiency the study area.Initially، was preliminary study to identify influencing factors for optimal Parking site selection، Using the Analytic Hierarchy Process (AHP)Weighting factors were takenand Finally، using a geographic information system (GIS)were proposed appropriate zones for the construction of public parking.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به منظور مکانیابی بهینه پارکینگهای عمومی در جهت کارایی بیشتر محدوده مورد مطالعه ابتدا مطالعات اولیه جهت شناسایی معیارهای تأثیرگذار بر انتخاب محل بهینه پارکینگ انجام، و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، وزن دهی معیارها صورت پذیرفت و در نهایت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) محدودههای مناسب جهت احداث پارکینگهای عمومی پیشنهاد گردید.
واژگان کلیدی: پارکینگ عمومی، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، شهر رشت مقدمه با رشد سریع شهرنشینی در دهههای اخیر و افزایش استفاده از وسایل نقلیه موتوری، ترافیک در سطح معابر شهری به یکی از معضلات شهرهای بزرگ تبدیل شده است (شاهی، 1383 : 8).
رشیدی ابراهیم حصاری و همکاران در سال 1392در تحقیقی تحت عنوان مکانیابی بهینه پارکینگهای طبقاتی با استفاده از روش فازی و مدل AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر بناب) به این نتایج رسیدند که فاکتورهای مؤثر در مکانیابی بهینه پارکینگهای طبقاتی از جمله مراکز جاذب سفر، ارزش زمین و کاربری اراضی شهری هستند.
برای انجام عملیات پژوهش ابتدا با استفاده از لایههای اتوکد موجود در شهرداری، اطلاعات مربوطه استخراج و به فرمت GIS تبدیل تا در بررسیها از آن استفاده شود، سپس عوامل مؤثر بر مکانیابی پارکینگ شهری در محدوده مورد مطالعه شناسایی گردید و در مرحله بعد جهت وزن دهی و تعیین اهمیت نسبی هر یک از لایههای اطلاعاتی با توجه به نظرات کارشناسان و از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که از کاربردیترین روشهای وزن دهی است، استفاده شده است.