چکیده:
در دنیای به شدت متغیر کنونی، سازمانها برای مواجهه با دگرگونی های محیطی، باید چهره های متفاوتی از خود به نمایش بگذارند تا بتوانند عملکرد مناسب و اثربخشی داشته باشند. معنویت در کار مزایای بسیاری برای مدیریت کارکنان و سازمان دارد. با برخورداری از معنویت، مدیران خواهند توانست نه تنها بهره وری را در محیط کار یا سازمان خود بهبود بخشند، بلکه از آن مهم تر می توانند به آرامش خاطر و رضایت باطن دست یابند.
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی سازمان معنویت گرا در آموزش عالی ایران است.
روش: روش تحقیق مورد استفاده، آمیخته به صورت دو مرحله ای، در مرحله اول کیفی با استفاده از راهبرد روش دلفی (استفاده از نظر خبرگان) بوده است. جهت گیری پژوهش بنیادی، توصیفی و کاربردی و رویکرد آن در مرحله اول، استقرایی است. جامعه آماری در مرحله اول، خبرگان و متخصصان می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی (غیر تصادفی) برای دستیابی به الگوی اولیه انجام پذیرفته است.
یافته ها: بر اساس مبانی نظری و دیدگاه خبرگان حوزه مدیریت و سازمان، مولفه های زیادی شناسایی و بر اساس میانگین ها و انحراف معیار، در نهایت 47 مولفه در قالب 14 بعد اصلی شناسایی شدند.
نتیجه گیری: بر اساس روش دلفی علاوه بر مولفه های برگرفته از مبانی نظری بر اساس نظر خبرگان، ابعاد ارزشمندی مثل ایمان، شامل توکل بر خداوند، انطباق با محیط؛ و فضایل شامل صداقت، عدالت، همدردی، بخشش، احترام و ... شناسایی و منجر به الگوی مفهومی سازمان معنویت گرا در آموزش عالی شد.
خلاصه ماشینی:
براي نمونه ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد: دانشگاه چيمن برنامه اي در بارة رهبري سازمان ارائه داده کـه شـامل مبـاحثي از قبيـل رهبـري از درون و معنويت در محيط کار است .
در اين ميـان ، تعـاملات اجتمـاعي بـه شيوه اي شايسته و ثمربخش براي بيشتر مديران و رهبران به عنوان کليدي در مديريت تغيير سازماني، اهميت فوق العاده اي يافته است ( سيادت و مختاريپور، ١٣٨٤، ص ٨٦) به نظـر مـيرسـد اصولا سازمانهاي معنويت گرا قادرند شرايطي را فراهم آورند که افراد بتوانند تمامي ظرفيت و توان خود را در سازمان ، صرف اعتلاي کار و همکاران خود کنند.
(باومرد،٣ ٢٠٠٧، ص ٣٥) مرور توضيحات مربوط به مباحث مهم معنويت و سازمانهاي معنوي و نيز معنويت محيط کار در عصر حاضر، اين پرسش اساسي را در ذهن متبادر مينمايد که آيا رويکردهاي سـنتي، ساختارهاي موجود و نيز سبکهاي مديريتي حاکم بر آموزش عالي کشور و مراکز وابسـتۀ آن ، توان اجرا و پيگيري برنامه هاي اعلام شده در اسناد مـذکور را دارد؟ در واقـع ؛ نظـام سـلطه از طريق نهادهاي آموزشي در جهان در ايجاد و تقويت روحيۀ ماديگرايانه داراي نقـش اساسـي است و رسانه هاي گروهي و به خصوص تلويزيون و ماهواره وظيفـۀ حفـظ و اسـتمرار ايـن روحيه را در بين مردم و قشر جوان به عهده دارند.
Wagner- Marsh & Conley همچنين اساس معنوي براي وجود شرکت استفاده ميکند.
"The Spiritual Organization: Critical Reflections on the Instrumentality of Workplace Spirituality", Journal of Management, Spirituality & Religion, Vol. 7, No. 4, P.
"An Exploratory Analysis of Definitions and Applications of Spirituality in the Workplace", Journal of Organizational Change Management, 12(4), P.
"Workplace Spirituality and Employee Work Attitudes: An Exploratory Empirical Assessment", Journal of Organizational Change Management, 16(4), P.