چکیده:
هدف: بررسی و تبیین چالش ها و آسیب های تربیت دینی دانشجویان دانشگاه پیام نور و ارائه راهکارهایی برای بهبود تربیت دینی دانشجویان.
روش: در این پژوهش از طرح تحقیق کیفی استفاده شده است و برای جمع آوری اطلاعات از روش «مصاحبه با هدایت کلیات» استفاده شده است.
یافته ها:در این پژوهش، « تاثیر مخرب شبکه های ماهواره ای» ،«استفاده نامناسب از فضای مجازی» ، «مشکلات اقتصادی و دغدغه های شغلی دانشجویان» ،« تبلیغات ناکارآمد دینی و ضعف عملکرد کانون های دینی» ،« ناهماهنگی در گفتار و رفتار والدین»، « تدریس دروس معارف به وسیله اساتید کم تجربه»، « به روز نبودن کتب معارف در دانشگاه » ، « عدم وجود تعامل مناسب بین دانشگاه و حوزه علمیه» ،« فعالیت ناکافی نهادهای مذهبی در دانشگاه»، « نمره گرایی و کاهش مشارکت دانشجویان در مباحث دینی» به عنوان موانع و آسیب های تربیت دینی دانشجویان شناسایی گردید.
نتیجه گیری:برای بهبود تربیت دینی دانشجویان باید همه موانع و آسیب های تربیت دینی دانشجویان موشکافانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.عدم توجه به این موانع ، آسیب جدی به فرهنگ عمومی کشور وارد می کند.در واقع مهمترین آسیب تربیتی پیش روی دانشجویان، بیکاری فزاینده فارغ التحصیلان دانشگاهها است که از یک طرف سبب بی انگیزگی دانشجویان شده است و از طرف دیگر استکبار جهانی سعی دارد تا به کمک ماهواره و فضای مجازی ، ناکارآمدی دین و تربیت دینی را به دانشجویان القا نماید.از این رو ضرورت دارد مسئولین کشور با به کارگیری اصول اقتصاد مقاومتی و گزینش برنامه ریزی شده و هدفمند دانشجو ، زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورند.
Objectives: The present research aims at studying the challenges of religious education of students and recommends solution to improve religious education of students.
Method: In this inquiry، Qualitative research design was used and to gather data، " general interview guide approach" was used.
Results: In this research، "The destructive impact of satellite channels"،" inappropriate use of cyberspace"، "economic problems and job worries of students"،" advertising inefficiently"، inconsistency between words and actions of parents"،" teaching theology courses by less experienced teachers"،" Lack of proper interaction between the university and the Seminary"، inadequate activity of the religious institutions at the university "،" low participation of students in religious topics "were identified as the obstacles and damages of religious education.
Conclusion: The author concluded that to improve the religious education، all obstacles must be examined. lack of attention to these obstacle causes serious damage to the country's culture .In fact، rising unemployment of university graduates is the most important educational injury. It has a negative effect on the students' motivation. On the other hand the global imperialism attempts to induce ineffectiveness of religion and religious education to students' .Hence it is necessary that the authorities provide youth employment by applying the principles of resistant economy and targeted selection of students.
خلاصه ماشینی:
یافته ها:در این پژوهش، « تأثیر مخرب شبکه های ماهواره ای» ،«استفاده نامناسب از فضای مجازی» ، «مشکلات اقتصادی و دغدغه های شغلی دانشجویان» ،« تبلیغات ناکارآمد دینی و ضعف عملکرد کانون های دینی» ،« ناهماهنگی در گفتار و رفتار والدین» ، « تدریس دروس معارف به وسیله اساتید کم تجربه»، « به روز نبودن کتب معارف در دانشگاه » ، « عدم وجود تعامل مناسب بین دانشگاه و حوزه علمیه» ،« فعالیت ناکافی نهادهای مذهبی در دانشگاه»، « نمره گرایی و کاهش مشارکت دانشجویان در مباحث دینی» به عنوان موانع و آسیب های تربیت دینی دانشجویان شناسایی گردید.
در این پژوهش برای پی بردن به آسیبهای تربیتی پیش روی دانشجویان دانشگاه پیام نور، از روش «مصاحبه با روش هدایت کلیات» استفاده شده است.
راه حلهای مناسب برای درمان آسیبهای شناسایی شده بر اساس نظر مصاحبهشوندگان چیست؟ هـ) پیشینۀ تحقیق در رابطه با آسیبشناسی تربیت دینی، پژوهشهای زیادی انجام شده؛ اما تا کنون در دانشگاه پیام نور چنین پژوهشی انجام نشده است.
یکی از مهمترین مباحثمورد تأکید مصاحبهشوندگان این بود که مشکلات اقتصادی و بیکاری دانشآموختگان دانشگاه، باعث سردرگمی و بیانگیزه شدن دانشجویان شده است و استکبار جهانی نیز با کمک فیلمهای ماهواره و فضای مجازی، سعی در بزرگنمایی این مشکلات دارد و تلاش میکند به این وسیله به دانشجویان القا کند که دین و تربیت دینی مانع اساسی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است.
در این نوشتار، موانع و آسیبهای تربیت دینی در دانشگاه پیام نور بحث و بررسی شد.