چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، توصیف و تبیین یهودی سازی تاریخ اسلام، با تاکید بر دایره المعارف اسلام بوده است که در چهار دوره «ردیه نویسی بر سیره نبوی»، «پیگیری شرح حال نگاری پیامبر به جای ردیه نویسی»، «سیره نگاری علمی و کلاسیک» و «رویکرد تردیدآمیز به منابع» مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی، از نوع تحلیل اسنادی بوده است.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد منابع اسلامی از قرن سوم به بعد تدوین شده و از دوران صدر اسلام فاقد روایی بوده اند. این منابع، بیانگر اقتباس و انعکاس مبادی حجازی بر یک سنت اند که در واقع؛ خارج از شبه جزیره عربستان و عمدتا در عراق تلفیق یافته اند. همچنین از یافته ها، اهمیت تاثیر یهودیت خاخامی بر رشد تکوینی و درازمدت سنت اسلامی و منابع ادبی مورد وثوق آن درک می شود.
نتیجه گیری: گفتمان غالب بسیاری از مستشرقان بعد از گلدزیهر، گفتمان شکاکیت در اعتباربخشی به روایات است. این موج در حال حاضر به گونه ای فراگیر شده که حتی گفتمان مطرح در دایره المعارف اسلام را نیز در بر گرفته است. با دقت در مقالات سیره نبوی(ص) در دایره المعارف اسلام و نقد و تحلیل آنها، متوجه پیروی بسیاری از نویسندگان مقالات از گفتمان یهودی می شویم.
Objectives: The present article focuses on analyzing the judaization in Islamic history، emphasizing on Islam encyclopedia in four periods: "rejection writing on biography of prophet"،" hagiography of prophet's life rather than rejection"،" classic and scientific hagiography"،" doubtful approach to resources".
Method: The method of the study is descriptive and documentary analysis.
Results: The results of the present research indicate that Islamic resources had been prepared after the third century and lack in reliability from the early Islam period. These resources indicate the reflection of Hejaz principles in a tradition، established far from Arabian Peninsula (mostly in Iraq).the other result of the survey is the importance of rabbinical Judaism effect on long-term and genetic growth of Islamic tradition and literary valid resources.
Conclusion: The article concludes the main discourse of many orientalists after goldziher -and even Islam encyclopedia; biography of prophet -is skepticism and Hebraic discourse in giving authenticity to narrations.
خلاصه ماشینی:
com الف) مقدمه به دنبال رویکرد شکاکانهای که ایگناس گلدزیهر 1 آن را آغاز کرد و شاخت 2 نیز به آن پرداخت، جان ونزبرو 3 کتابی را تدوین کرد که پس از انتشار، پژوهشگران غربی را بیش از پیش وارد گفتمان شکاکانه کرد و آثاری در پرتو توجه به این دیدگاه منتشر شدند؛ از جمله، دو کتاب «هاجریسم» 4 و «جمع و تدوین قرآن» 5 .
(کرون و کوک، 1977) Ignác Coldziher (1850-1921) Joseph Schacht John Wansbrough (1928-2002) Hagarism (1977) The Collection of The Qur’an Quranic Studies Patricia Crone & Michael Cook جان برتن 1 نویسندۀ کتاب «جمع و تدوین قرآن»(1977) نیز در مقدمۀ کتاب خود اذعان میکند که اثر او مرهون و مدیون جان ونزبرو است.
John Burton وی در بخش دیگری از کتاب خود مینویسد: این روند(تکاملی اسلام طی سه قرن) از عناصری چند ترکیب شده است: مجموعهای از بیانات نبوی، شخصیت و سیمای پیامبر، زبانی مقدس و تأییدی صریح، بیقید و شرط و الهی از این سه.
در این دوره نیز به احادیث و روایات اسلامی توجه شده است و تلاش میشود چهرۀ پیامبر(ص) را از میان گزارشهای تاریخی جستجو کرده و بهدست آورند.
(روبین، بیتا) 15) مایکل کوک در مقالهای که «در سومین کنفرانس بینالمللی «از جاهلیت تا اسلام» در دانشگاه حبری بیتالمقدس در سال 1985 و همچنین سخنرانی Institu to defiloloyia of the Consejo Superior de investiyations Cientificas (1987) مطالبی را با توجه به نظرات گلدزیهر و شاخت و جان ونزبرو ارائه میکند و مینویسد: «موضوع بحث در این مقاله، معضل تاریخگذاری روایات موجود در قدیمیترین متون اسلامی است.
An Introduction to Islamic Law. Oxford: Clarendon Press.