چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تعیین نیازهای آموزشی، شامل صلاحیتهای دانشی، نگرشی و مهارتی اساتید گروه معارف است که در دانشگاههای استان تهران انجام پذیرفته است. روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. یافتهها: یافته های حاصل از پژوهش، نشان میدهد که با توجه به میانگین تجربی نظرات، اساتید معارف، توسعة دانش در 18 عنوان را برای خود ضروری دانستهاند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، اساتید نمونة تحقیق، از کلیة نگرشهای لازم، شامل علاقه به تدریس، علاقه به موضوع، نگرش سیستمی، نگاه پدرانه به دانشجو و علاقه به دانشگاه و دانشجو، در حد بالاتر از متوسط برخوردار بوده، نیاز به برنامهریزی در جهت ارتقای نگرشهای پیشگفته را لازم ندیدهاند.
Objectives: The present study aims to analyze the educational needs including knowledge competencies، attitudinal competencies and skill competencies of Islamic sciences teachers in Tehran universities.Method: The method of the research is survey descriptive. Results: The results of the survey indicate that due to the average empirical comments، Islamic sciences teachers are attempting to develop knowledge in 18 topics. Conclusion: The author of the survey concludes that teachers in this research enjoy -even higher than average- teaching interest، interest to the topics، systematic approach، and fatherly attitude to university students. Therefore no need for programming fore developing the pre uttered views is observed.
خلاصه ماشینی:
همچنین اولویتبندی نیازهای اعلام شده، بدون دستهبندی به صورت ذیل است: آشنایی با شبهات و مسائل روز: 71/3، تولیدات و منابع محتوای تولید شده در رابطه با موضوع درسی: 65/3، جریانشناسی فکری و سیاسی ایران و جهان: 61/3، توسعة تقوا: 60/3، آشنایی با انسانشناسی و روانشناسی جوانان: 53/3، مهارتهای روشها و فنون مشاوره: 53/3، برپایی و مدیریت وبلاگ: 52/3، بیان مثالهای کاربردی: 50/3، توانایی جاذبه و نفوذ کلام: 50/3، استفاده از برنامة اکسل: 50/3، نفوذ کلام و مهارت هدایت: 46/3، آشنایی با مراکز و مؤسسات تخصصی در رابطه با موضوع درسی: 44/3، روش تدریس تخصصی: 43/3، جامعیت نسبی در معارف اسلامی: 43/3، ارتباط درس تخصصی مورد تدریس و سایر علوم: 41/3، مهارت استفاده از برنامة پاورپوینت: 42/3، آشنایی با سیاستهای فرهنگی و آموزشی معارف اسلامی: 40/3، سواد رایانهای: 39/3، مهارت توسعة ایمان و اعتقاد: 39/3، آشنایی با موضوع درسی مورد تدریس: 31/3، روانشناسی یادگیری: 30/3، مهارتهای ترجمة قرآن و نهجالبلاغه: 29/3، استفاده از برنامة ورد: 28/3، ایجاد کار گروهی: 27/3، استفاده از ویدئوپروژکشن: 26/3، آشنایی با تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی: 25/3، ارائة چارچوب کلی درس در آغاز تدریس: 24/3، مهارتهای تایپ: 23/3، روش تحقیق در منابع دینی: 23/3، آشنایی با فلسفة تعلیم و تربیت: 23/3، انواع روشهای تدریس: 22/3، مهارتهای استفاده از آمار توصیفی و استنباطی: 22/3، آشنایی با چگونگی ارتباط مؤثر: 22/3، مهارتهای خلاصهنویسی و جمعبندی مناسب: 20/3، تهیه و تنظیم کاربردی محتوا: 19/3، توانایی مشارکت دادن فراگیران در آموزش: 13/3، توانایی خلاقیت: 13/3، ارتباط مؤثر: 12/3، جستجو و تحقیق از اینترنت: 11/3، مطالعة مؤثر: 10/3، سازماندهی محتوا: 03/3، مهارت ارائة کامل مطالب ارائه شده: 02/3، قدرت تحلیل کتب درسی: 02/3 و توانایی ارزیابی و قضاوت: 02/3.