چکیده:
هدف: هدف این تحقیق، واکاوی عوامل بازدارنده موثر بر کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی به عنوان یکی از راهکارهای ساختاری آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی و دینی برای تولید علم در دانشگاهها و اولویت بندی آنها بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بوده است.
روش: روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کل اعضای هیئت علمی بود که 120 نفر ازآنان به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 89/ 0 بر مبنای مقیاس درجه بندی 5 سطحی لیکرت جمع آوری شد.
یافته ها: به ترتیب عوامل فرهنگی، عوامل مربوط به سیاستگذاری نظام نظریه پردازی، ساختاری- اداری، نحوه ارائه خدمات پژوهشی و عوامل انگیزشی در نظریه پردازی نقش بازدارندگی دارند وتفاوت میزان شدت بازدارندگی عوامل مختلف مورد مطالعه، با اطمینان 99/ 0 معنادار است. از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، عوامل فرهنگی مهم ترین، عدم حمایت سازمان یافته از نظریات ارائه شده موثرترین و عدم شناخت نخبگان از اهداف و ساختار کرسی های نظریه پردازی کم اثرترین بازدارنده ها در مقابل نظریه پردازی شناخته شدند.
نتیجه گیری: مهم ترین چالش پیش روی نظریه پردازی در دانشگاهها، فرهنگ سازی، ایجاد و نهادینه کردن روحیه تحقیق، تعاون، همکاری و تسهیم دانش و فعالیتهای تیمی به عنوان برایندی نرم، پیچیده و طولانی است.
Objectives: The purpose of this study is to analyze the barriers in developing free speech tables and scientific discussions based on the ideas of ghom Islamic azad university scientific members.
Method:The method of the present article is descriptive-survey and statistical community of the research included all scientific members and 120 of them were selected by random stratified sampling method. Data collection is through questionnaire and validity of. /89 based on likert scale. In order to analyze the data deductive statistical، Z test and variance (F) are used.
Results: The results of the survey indicate the preventing role of following factors in order: cultural، policy making system، official and structural، research services، and provocation factors. Based on the ideas of ghom Islamic azad university scientific members ; cultural factors are the most important factor ،lack of organizational support is the most effective factor and elites ignorance on the aims and structure of free speech tables is the least effective barrier .
Conclusion: The author of the article concludes the major challenges in the way of free speech table's development as follow: culture development، research development، cooperation، knowledge sharing، and team work.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و اولویتبندی عوامل بازدارندۀ مؤثر برکرسیهای نظریهپردازی بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه ( سیفاله فضلالهی قمشی 1 ؛ حسین کریمیان 2 منصوره ملکی توانا 3 چکیده هدف: هدف این تحقیق، واکاوی عوامل بازدارندۀ مؤثر بر کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظرۀ علمی به عنوان یکی از راهکارهای ساختاری آموزش عالی کشور در حوزۀ علوم انسانی و دینی برای تولید علم در دانشگاهها و اولویتبندی آنها بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بوده است.
در این راستا، اکنون پس از گذشت حدود 10 سال از تصویب شکلگیری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تحقق اهداف پژوهشی نظام و ماندگاری کشور در عرصۀ رقابت علمی و تولید علم و نظریهپردازی، واکاوی عوامل بازدارندۀ مؤثر بر ساختارهای علمی به ویژه دانشگاهها و مهمترین ساختار آن در علوم انسانی و دینی؛ یعنی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظرۀ علمی به منظور شناسایی راهکارهای مناسب برای برونرفت از آن و مرتفع کردن آنها به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش و افزایش کارایی پژوهشی، امری اجتنابناپذیر است؛ مسئلهای که مطالعۀ حاضر در صدد تحقق آن برآمده است.