چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی با تاکید بر کتاب ارزشمند نهج البلاغه امام علی(ع) انجام شده است.
روش: در فرایند پژوهش نخست با بررسی ادبیات پژوهش، مطالعات قبلی به طور عمیق مورد بررسی قرار گرفته اند و سپس همه خطبه ها، نامه ها و حکمتهای حضرت به طور دقیق بررسی شده اند و سپس مطالب مستخرج بر اساس الگوی کدگذاری باز برگرفته از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد کدگذاری شده اند. در مرحله بعد، این کدها در قالب طبقات اصلی و فرعی شایستگی ها طبقه بندی شده اند. به منظور حصول اطمینان از صحت و درستی استنباط محققان از شایستگی ها، الگوی شناسایی شده توسط 24 نفر از افراد خبره و صاحب نظر دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است و پس از انجام آزمون آماری، شایستگی های نهایی مشخص شده اند.
یافته ها: شایستگی های تقوامداری، رفتاری- اخلاقی، امانتداری، عدالت ورزی و انصاف و تصمیم گیری، به عنوان شایستگی های اصلی مدیران شناسایی شده اند.
نتیجه گیری: با مطالعه ای تطبیقی به تبیین تفاوت بین رویکردهای متعارف در الگوهای شایستگی در تطبیق با الگوی اسلامی شناسایی شده پرداخته شده و بر اساس الگوی اسلامی پیشنهادهایی برای به کارگیری در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به الگو بودن سیرۀ امام علی(ع) در امر حکومتداری و مدیریت، کتاب ارزشمند نهجالبلاغه که کاملترین منشور رویکردها و منشهای مدیریتی حضرت به شمار میرود، به عنوان مبنای استخراج شایستگیهای مدیران مورد استفاده قرار گرفته است تا این الگوی شایستگی، مبنای اقدامات مدیریت منابع انسانی با رویکرد اسلامی در سازمانهای مختلف بهویژه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان مبدء تحولات فکری و اندیشهورزی قرار گیرد.
این تحقیق با هدف پر کردن بخشی از خلأ پژوهشی موجود انجام شده و تلاش میکند بر اساس الگوی شایستگی مدیران، مستخرج از کتاب ارزشمند نهجالبلاغه، رویکردهای عملی برای پیادهسازی مدیریت اسلامی در دانشگاه ارائه کند.
بررسی پژوهشهای پیشین نشان میدهد که هیچ یک از پژوهشهای انجام شده به مقولۀ شایستگی مدیران از دیدگاه نهجالبلاغه امام علی(ع) نپرداختهاند و در مواردی هم که کتاب نهجالبلاغه به عنوان مرجع قرار گرفته، تنها به بخش محدودی از فرایندهای مدیریت منابع انسانی، مانند گزینش و انتخاب پرداخته شده است.
اهمیت ضرورت پرداختن به این موضوع از چند منظر قابل تبیین است: حاکم بودن رویکردهای مدیریت غربی در تدوین شایستگیهای مدیران؛ تأکید مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی بر بهرهگیری از تعالیم دینی و مذهبی در رویکردهای مدیریتی؛ ضرورت تحققبخشی به اهداف مورد انتظار از اتخاذ رویکرد مدیریت اسلامی؛ بسترسازی برای تحقق عملی و اجرایی سند اسلامی شدن دانشگاهها؛ گسترش دامنۀ پژوهشهای مدیریت اسلامی با توجه به اندک بودن اینگونه پژوهشها و پر کردن خلأ پژوهشی شناسایی شده در حوزۀ شایستگی مدیران با رویکرد اسلامی."