چکیده:
هدف از نگارش مقاله حاضر بیان کارکردهای آموزش و پرورش است. نهاد آموزش و پرورش چه
کارکردهایی برای جامعه، فرد در جامعه، یا هر دو، انجام میدهد و رابطه آن با سایر نهادها چیست؟ در
اغلب جوامع امروز، نهادهای آموزش و پرورش، ابزارهای مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به شمار
میروند. و انتظار میرود که موجبات رشد و توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی جامعه را فراهم سازد.
پاسخ گویی به این انتظارات، دامنه گستردهای از کارکردها را برای آموزش و پرورش بوجود میآورد.
این مقاله با این رویکرد تهیه شده است که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش
توصیفی - تحلیلی به بررسی کارکردهای آموزش و پرورش می پردازد و سعی شده است ابتدا مفاهیم ارائه
شده و سپس تجزیه و تحلیل میشود و در پایان پیشنهادهایی ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
١٦٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه آموزش امري است اجتماعي که در جريان اجتماعي شدن افراد در جامعه صورت ميگيرد.
پرورش افکار و آموزش متدها به نسل جديد براي يک زندگي مستمر و پيشرو، پيشرفت و توسعه جامعه امري است اجتناب ناپذير.
انتقال فرهنگ توسط آموزش و پرورش فرهنگ ، شاخص نحوه و روش زندگي است که هر جامعه اي براي رفع نيازهاي اساسي خود از حيث دوام و بقا و انتظام امور اجتماعي اختيار ميکند.
نقش آموزش و پرورش در جامعه پذيري افراد انتقال ارزش ها، گرايش ها، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگي و اجتماعي، به منظور اجتماعي کردن نسلهاي جديد جامعه صورت ميگيرد.
يگانگي اجتماعي ٢آموزش و پرورش آموزش و پرورش رسمي، وسيله مهمي براي تبديل يک جامعه نامتجانس به جامعه اي يگانه و يکپارچه ، از طريق توسعه و تقويت فرهنگ و هويت مشترک است .
در اين ميان آموزش و پرورش رسمي نقش مهمي در زمينه پرورش ذهني افراد بر عهده دارد (شعباني، ١٣٧٧).
وظيفه اصلي آموزش و پرورش در اين جريان انتقال مواريث جامعه از نسل گذشته به نسل جديد و ارتباط بين افراد است .
بعد نظري و عملي آداب و رسوم به سبب آموزش و پرورش (رسمي يا غيررسمي) با ابزاري متفاوت ، از نسل پيشين به جوان ترها منتقل شده و فرا ١٦٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * سيستم فرهنگ در سيستم اجتماعي به بازتوليد جديد مي رسد.