چکیده:
هدف پژوهش ارائه الگویی مناسب برای برنامه آموزش بزرگسالان روستایی در کشور می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. لذا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و کمی از روش توصیفی تحلیلی استفاده گردید. جامعه پژوهش 1600نفر ازکارگزاران نظام آموزش روستایی کشور بود. نمونه گیری کیفی پژوهش با روش غیر احتمالی هدفمند و کمی با روش تصادفی خوشه ای استفاده شد. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و بحث کانونی و بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با 393 نفر نمونه که با فرمول کوکران تعیین گردید گرد آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش کد گذاری سیستماتیک و کمی از شاخص های آمار توصیفی، آزمون,Utest تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های کیفی پژوهش نشان دادند که مولفه های اولیه تشکیل دهنده الگوی مناسب برنامه آموزش روستاییان کشور دارای8 مولفه و32زیر مولفه بودند. در بخش کمی نتایج مقایسه میانگین مولفه های بدست آمده حاصل از آزمون من ویت نی نشان داد بین میانگین موجود و میانگین مطلوب در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری در سطح 1% وجود دارد و وضعیت موجود آموزش روستاییان مناسب نیست. نتایج دو مرحله تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که مولفه ها دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی برنامه آموزش روستاییان در کشور میباشد. همچنین شاخص های برازش الگوی برنامه آموزش بزرگسالان روستاییان نشان می دهد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی می باشد
خلاصه ماشینی:
جدول ١: نتایج مقایسۀ دیدگاه پاسخگویان درباره وضع موجود و مطلوب مؤلفه های آموزش روستاییان (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال چهارم این پژوهش بررسی میزان اعتبار الگوی نظری ارائه شده برای برنامـۀ آمـوزش بزرگسالان روستایی بود.
بحث و نتیجه گیری نشان می دهد که : نتایج آزمون t و همچنین تحلیل عامـل و بـرازش مؤلفـه هـا نشـان داد کـه نیـاز آموزشـی بزرگسالان روستایی که پایه فرایند هر برنامۀ مطلوب آموزشی محسوب ، یکی از مؤلفه های مهم برای موفقیت آموزش روستاییان است ، متغیر مکنونی است که از نظر آماری در سطح معناداری مؤثر بر تشکیل الگوی برنامۀ آموزشی بود.
بررسی تحلیل عاملی مسیر پژوهش حاضر و ٥ زیر مؤلفـه همچنـین نشـان داد کـه مؤلفـۀ محیط و فضای آموزشی یکی از مؤلفه های مهم تشکیل دهندة الگوی برنامۀ آموزش روسـتاییان است .
- کیفی سازی آموزش های ادواری برای بزرگسالان روستایی ، تهیه بسته های تشویقی بـرای شرکت روستاییان در آموزش های توانمندسـاز، تعیـین نیـاز آموزشـی بـا توجـه بـه مشـکلات احساس شده ، علایق و اولویـت هـای ، همچنـین تعیـین اهـداف آموزشـی در راسـتای توسـعه فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی و به خصـوص حرفـه ای و شـغلی ، تعیـین روش هـای آمـوزش مشارکتی و با راهبرد یاددهی و یادگیری ، تدوین محتوا و منابع آموزشی مناسب با ویژگـی هـای دانش و تجربیات آن ها، انجام ارزشیابی آموزشی عینی ، از دیگـر پیشـنهادهای نتـایج پـژوهش است .
Development of an Environmental Education Model for Strengthening the Sustainability of Agricultural Primary Resources, Journal of Urban Management, 44: 77-96.