چکیده:
چرخه مدیرمت دانش تولید سازماندهی، ذخیره، اشتراک و استقاده می باشد که با در اختیار گرقتن
دانش کارکنان سازمان و حتی دانش خارج از سازمان و انتشار به هنگام آن برای انجام وظایف موجود در
سازمان، رشد و توسعه بیشتر را در پی خواهد داشت. امروزه انجام کلیه امور مستلزم انجام کار دانش
محور است و کارکنان هم باید به کارکنان دانش محور تبدیل شوند تا فرایندهای سازمانی هم بر اساس
دانش طراحی شوند تا در نهایت مراجعین به این سازمان که از آنها بنام ارباب رجوع یاد می شود هم در
چهار چوب مدیریت دانش سطح علمی و فرهنگی و توانائی خود را افزوده تا بتوانند از خدمات سازمان
بدون مشکل و در کمال آرامش و رضایت استفاده نمایند. از عناصر اساسی در معماری اطلاعات و مدیریت
دانش اول فن آوری: امکان انطباق با پیشرفت های آتی را داشته باشد. امکان تغییر جز به جز را بدون
تاثیر بر سایر اجزا داشته باشد. تغییرات از منظر کاربران نهایی شفاف و بدون تاثیر باشد. دوم
پرسنل: پرسنل از مهمترین ارکان سیستم اطلاعات و مدیریت دانش هستند و جهت استخراج دانش
ضمنی و تبدیل آن به دانش صریح آموزش پرسنل و فرهنگ سازی از مهمترین عوامل حصول نتیجه
سیستم است. و این کار از طریق آموزش مدیران عالی، مدیران، پرسنل متخصص، پرسنل تولید اطلاعات
و کاربران نهایی هر کدام بسته به نیاز سازمانی خود بدست می آید. این مطالعه به منظور تعیین امکان
استقرار مدیریت دانش در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کرمان بصورت مقطعی از نتایج تحلیل
پرسشنامه تکمیل شده توسط مسئولین اجرائی مدیریت درمان تامین اجتماعی شرکت کننده در کارگاه
آموزشی تخصصی تشخیص مدیریت دانش در سال ۱۳۹۱ حاصل گردید. تا با بدست آوردن نقاط قوت و ضعف در این مدیریت میزان امکان ارزیابی اجرای مدیریت دانش مشخص شده و بتوان از آنها برای رفع
نواقص احتمالی استفاده نمود..