چکیده:
در قرن بیست و یکم، تغییر، باثباتترین مشخصهای است که میتوان برای دنیای کسبوکار معرفی کرد؛ این مشخصه، ناشی از نوآوریهای فناوری و نیازهای در حال تغییر مشتریان است، سازمانها را به سمت چالشهای جدیدی هدایت میکند و بیتوجهی به آن، بقا و موفقیت سازمانها را بهطور فزایندهای تهدید میکند. برایناساس، بسیاری از سازمانها در اولویتهای کسبوکار و دیدگاههای راهبردی خود، تجدیدنظر کرده و بر سازگاری با تغییرات محیط کسبوکار و پاسخ سریع به نیازهای بازار و مشتری، از طریق روشهای جدید همکاری تأکید میکنند. این رویکرد، چابکی نام دارد. در محیط پرآشوب و به شدت متغیر کنونی، چابکی، مسألهای حیاتی و از مهمترین فاکتورهای بقا و پیشرفت سازمانهاست. سازمانهای خدماتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. این سازمانها فقط خدمات خود را به فروش نمیرسانند، بلکه راهحلهای برآوردن نیازهای واقعی مشتریان را هم به فروش میرسانند. آنها معتقدند خدماتشان کامل نیست و بهمنظور غنیسازی ارزشهای دریافتی مشتریان از خدمت و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، سعی در غنیسازی محصول خود دارند. این مسأله سبب دسترسناپذیر شدن موقعیت سازمانهای چابک برای رقبا میشود. ازاینرو پژوهش حاضر، به دنبال الگویی برای چابکسازی زنجیره تأمین خدمات پس از فروش خودرو سنگین با استفاده از روش نگاشت مفهومی است. در همینراستا، ابتدا مبانی نظری و پیشینه پژوهش، بررسی و شاخصهای دستیابی به چابکی در زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی، شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی از میان شاخصهای شناسایی شده، عوامل اصلی چابکسازی زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی، شناسایی و الگویی مفهومی بهوسیله الگوسازی معادلات ساختاری تدوین شد. با بهکارگیری این الگو، مدیران واحدهای خدماتی میتوانند قدرت پاسخگویی ارائه خدمات را افزایش داده و سهم بیشتری از بازارهای رقابتی را در اختیار بگیرند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به وجود تفاوتهایی بین کالا و خدمات و به دنبال آن تفاوتهای زنجیره تأمین، این دو زنجیره تأمین خدمات نیز از قاعده نیاز به چابکی، مستثنا نیستند؛ به همان میزان که زنجیرههای تأمین تولیدی نیازمند چابکی هستند، زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی نیز نیازمند چابکسازی تمامی اجزای زنجیره خود است.
موضوع این پژوهش هم بر همین اصل استوار است و با توجه به اهمیت چابکی، عوامل مؤثر در آن را در زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی مورد کاوش قرار داده و روابط علی بین آنها و الگوی چابکی را شناسایی و اعتبارسنجی خواهد کرد.
برخی از پژوهشهای انجام شده در این حوزه به صورت مختصر عبارتاند از: دونگ چو در مطالعه خود ابتدا به شناسایی فرایندهای زنجیره تأمین خدمات پرداخته و سپس چهارچوبی براساس تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدماتی ارائه میکند.
در مرحله بعد، عوامل شناسایی شده بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در چابکسازی زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی، برای بررسی ارتباطات میان متغیرها، وارد فرایند الگوسازی معادلات ساختاری<FootNote No="65" Text=" Structural Equation Modeling(SEM)"/> میشوند.
&quot;Predicting a model for agile NPD process with fuzzy cognitive map: the case of Iranian manufacturing enterprises&quot;, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, Vol. 41, Issue 11/12, pp.
&quot;Configuring the after sales service supply chain: a multiple case study&quot;, International journal of production economics, Vol. 110, pp.
&quot;Application of adaptive neuro fuzzy interference system in measurement of supply chain agility&quot;, African journal of business management, vol.
&quot;Disentangling leanness and agility: an empirical investigation&quot;, Journal of Operation Management, Vol. 24, pp.