چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونة پژوهش 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) با اختلال هماهنگی رشدی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال از پرسشنامة تشخیص اختلال هماهنگی رشدی، از مقیاس مارچ و همکاران برای اضطراب، از مقیاس افسردگی دوران کودکی لانگ و تیشر برای سنجش افسردگی و از آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی ـ دو برای تبحر حرکتی استفاده شد. ورزش ایروبیک طی هشت هفته آموزش داده شد. برای بررسی اثرات تمرین ایروبیک بر متغیرهای وابسته، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه فاکتور اضطراب، افسردگی و تبحر حرکتی، گروه تجربی در پسآزمون پیشرفت داشته است (PP). همچنین گروه آزمایش دختران نسبت به گروه آزمایش پسران پیشرفت بیشتری داشته است. در تفسیر این نتایج میتوان گفت تأثیر ورزش ایروبیک بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی بهدلیل مهیجبودن، شادبودن و به چالش کشاندن کودک از طریق ترکیب حرکات است؛ بنابراین پیشنهاد میشود برای ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﮐﺘﯽ و همچنین کاهش اضطراب و افسردگی ﮐﻮدﮐﺎن در ﻣﺪارس از ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ تمرینی ایروبیک در ﺳﺎﻋﺎت تربیتبدنی و ورزش اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
Ströhle Wisdom, Dyck, Piek, Hay, Hallmayer Newman, Motta با توجه به مطالب گفتهشده مشخص است که افسردگی، اضطراب و تبحر حرکتی نسبت به تمرین پاسخ میدهد و بهبود مییابد.
سؤالی که مطرح میشود این است که آیا این قضیه در کودکان DCD نیز صدق میکند یا خیر؟ و نقش ورزش ایروبیک در این زمینه چگونه خواهد بود؟ این در حالی است که مطالعات گذشته به این مسئله توجه نداشتهاند؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود.
با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر میرسد ورزش ایروبیک تأثیر زیادی بر بهبود تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی دارد.
همچنین مطالعاتی نشان دادهاند که تمرین ایروبیک باعث افزایش تبحر حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی میشود.
Intervention effect of physical exercise on motor proficiency boys 7 to 10 years old with developmental coordination disorder.
(رجوع شود به تصویر صفحه) The effect of Eight Weeks Aerobic Rhythmic Exercises with Music on Motor Proficiency, Anxiety and Depression in Children with Developmental Coordination Disorder B.
Shahrzad3 Abstract Children with developmental coordination disorder due to defects in motor development require interventions to improve mobility.
So the aim of the present study was the impact rhythmic aerobic exercise with music on motor proficiency, anxiety and depression in children with developmental coordination disorder.
Keywords: Aerobic Practice, Motor Proficiency, Anxiety, Depression, Developmental Coordination Disorder