چکیده:
ناتوانی یادگیری، تأخیر یا نقص در توانایی فراگیری مهارتهای تحصیلی اساسی با توجه به سن، آموزش و مقیاس هوش میباشد. یکی از مشکلات افراد دارای ناتوانی یادگیری، مسائل مربوط به مهارتهای اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازی با کلمات احساسی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری میباشد. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونهای به حجم 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون (1983) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 30 دقیقه)، و دو بار در هفته به بازی کلمات احساسی پرداختند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازی با کلمات احساسی موجب بهبود مهارتهای اجتماعی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد بازی با کلمات احساسی میتواند به عنوان یکی از روشهای مناسب در کمک به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری جهت بهبود مهارتهای اجتماعی کمک کند. این نوع از بازیدرمانی به افراد در ابراز مناسب هیجانها، شناخت و همچنین کاربرد آنها به شکلی مناسب در ارتباط با افراد و همسالان یاری می رساند.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي بازي با کلمات احساسي بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري The Effectiveness of Play with feeling Words on Social Skills of Students with Learning Disabilities بيتا شلاني * Bita Shalani مصطفي انصاري ** Mostafa Ansari اکرم آبباريکي *** Akram Abbariki چکيده ناتواني يادگيري، تأخير يا نقص در توانايي فراگيري مهارت هاي Abstract Specific learning disorder is delay or failure in the تحصيلي اساسي با توجه به سن ، آموزش و مقياس هوش ميباشد.
هدف پژوهش حاضر اثربخشي بازي با کلمات احساسي with learning disabilities is social skills issues.
minute( and twice a week-٣٠ each session)sessions The results of covariance analysis indicated that play احساسي موجب بهبود مهارت هاي اجتماعي اين کودکان شده است with feeling words caused improvement in these(٠٠٠١ واژه هاي کليدي: بازي با کلمات احساسي، بازي درماني، مهارت هاي Social skills, Students, Learning disabilities اجتماعي، دانش آموزان ، ناتواني يادگيري ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * دانشجوي دکتري تخصصي روانشناسي، دانشکده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس ** دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشکده تحصيلات تکميلي، دانشگاه آزاد بوشهر *** نويسنده مسئول : کارشناس ارشد روانشناسي، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه رازي Email: Abbariki.
بنابراين ، پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسي اثربخشي بازي با کلمات احساسي بر مهارت هاي اجتماعي کودکان با ناتواني يادگيري بپردازد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي بازي با کلمات احساسي بر مهارت هاي اجتماعي در دانش آموزان با ناتواني يادگيري انجام شد.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد بازيدرماني با کلمات احساسي ميتواند به عنوان يکي از روش هاي مناسب در کمک به دانش آموزان با ناتواني يادگيري در بهبود مهارت هاي اجتماعي کارامد باشد.