چکیده:
احکام شرعی به دو گروه تکلیفی و وضعی تق سیم می شوند. احکام تکلیفی احکامی هستند که به نحو اقتضا یا تخییر به افعال اختیاری بندگان تعلق می گیرند، در حالی که احکام وضععی به طور مستقیم به افعال بندگان تعلق نمی گیرند. در اندیشعه محقق اصفها نی، حکم تکلیفی عبارت از « الانشاء بداعی جعل الداعی» می باشد. به باور ایشان احکام وضعی عدد خاصی ندارند و شامل هر حکم غیر تکلیفی
می شوند. برخی همچون شهید ثانی، شیخ بهایی، فاضل تونی و وحید بهبهانی بر این باورند که احکام وضعی نیز همچون احکام تکلیفی، جزو انشائات و اعتبارات شارع اند و در مقابل برخی همچون شهید اول، شریف العلماء و شیخ انصاری اعتقاد بر این دارند که احکام و ضعی از احکام تکلیفی انتزاع شده و اسناد جعل شرعی به آنها ا سناد حقیقی نیست. در مقابل این دو دیدگاه، دیدگاه سومی مطرح شده است که طرفداران آن از جمله آخوند خراسانی، در خصوص این حکم، قائل به تفصیل شده اند
Sharia laws are categorized into two groups: defining (taklifi) and declaratory (wadh'ei). The defining laws are ones that extend to man's actions in a binding or discretionary way, whereas wadh'ei laws are ones that do not directly extend to man's actions. According to Mohaqiq Isfahani, a defining law is "initiation with the motivation of creating a motive". In his view, declaratory laws are not restricted to a specific number and that they include every non-taklifi (or non-prescriptive) laws. Some scholars such as Shahid Thani, Sheikh Bahai, Fazel Tuni and Wahid Behbahani are of the view that declaratory laws are, like the defining ones, a part of the Lawgiver's initiations and considerations. On the contrary, jurists like Shahid Awwal, Shariful Ulama and Sheikh Ansari maintain that the declaratory laws have been extracted from defining laws and the attribution that the former has been legislated by the Lawgiver is not real. There is a third view also whose proponents including Akhund Khurasani have adopted tafsil, an approach which partially accepts both opinions, albeit with some considerations.