چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل زمینه ای بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان انجام شده است. بدین منظور، پرسشنامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شده است و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونهای متشکل از 333 نفر از کارکنان هفت بانک منتخب توزیع شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از الکوی تحقیق نشان داد که عوامل زمینه ای می توانند بر اساس مدل تحلیل مسیر ارایه شده بر رفتار شهروندی و عملکرد کارکنان این بانکها، تاثیر بگذارد. همچنین از بین عوامل زمینه ای، عوامل فردی بیشتر از سایر عوامل، قدرت تبیین کنندگی رفتار شهروندی سازمانی را دارند. در پایان، به منظور دست یابی به عملکرد بهتر از طریق استقرار رفتار شهروندی سازمانی، پیشنهادهایی برای مدیران ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از الگو تحقیق نشان داد که عوامل زمینه ای میتوانند بر اساس الگو تحلیل مسیر ارایه شده بر رفتار شهروندی و عملکرد کارکنان این بانکها، تاثیر بگذارد.
آن ها اشاره داشته اند که در داخل هر گروه کاری در یک کارخانه ، در داخل هر بخش از یک سیستم دولتی و یا حتی در داخل هر واحدی از یک دانشگاه ، فعالیت های مشارکتی بـیشـماری وجـود دارند که تعداد محدودی از این فعالیت ها در داخل شرح شغل های کارکنان در نظر گرفته شده انـد [١٦] و تعداد زیادی از آنها جزو رفتارهای خارج از نقش (رفتارهایی که در شـرح شـغل بـه صـورت رسـمی و مکتوب موجود نیستند) هستند که برای رسیدن به اثربخشی سازمانی، توجه به آن ها ضـروری بـه نظـر میرسد [٧].
نمونه هایی از تحقیقات انجام شده در رابطه با عوامل زمینه ای رفتار شهروندی سازمانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسیها در خصوص ارتباط بین رفتار شهروندی و عوامل تاثیرتاثیرگذار بر آن بیانگر این واقعیت است که عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی را میتوان در قالب سه دسته عوامل زمینه ای تقسیم نمود: عوامل فردی شامل : ویژگیهای شخصیتی،رضایت شغلی و تعهد سازمانی عوامل مدیریتی شامل : رهبری تحول آفرین ، سیستم کنترل مدیریتی و سبک مدیریت عوامل سازمانی شامل : فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی.
M. , )2664(, “The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty”, International Journal of Service Industry Management, Vol: 15, No: 2, pp.
W. , )1994(, "“Role definitions and organizational citizenship behavior: the importance of the employee's perspective” , Academy Of Management Journal, Vol: 37, No. 6, Pp. 1543.
, )2666(, “Internal politics in public administration systems: an empirical examination of its relationship with job congruence, organizational citizenship behavior, and in-role performance”, ,Public Personnel Management.