چکیده:
در این مقاله با نگاهی خردگرایانه به مدیریت و سازمان سعی شده است در سطوح مختلف فردی، بین فردی، سازمانی و راهبردی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات ابعاد فلسفی خرد یعنی؛ منطق، اخلاق، زیباییشناسی، شناختشناسی و متافیزیک در چهار سطح ذکر شده است. جامعه آماری 7491 نفر از کارکنان اداره های کل استان همدان بودند که 381 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. به منظور جمعآوری اطلاعات میدانی، از پرسشنامهای با 100 سؤال استفاده شده است. برای طراحی پرسشنامه، از تکنیک دلفی در طی سه مرحله، استفاده شده است. اعضای پانل دلفی، شامل 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه، بوده اند. بعد از توافق عمومی در مورد پرسشنامه، روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج همبستگی دو به دو و مجزا در بین سطوح مختلف نشان میدهد که ابعاد فلسفی خرد در هر چهار سطح با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری دارند و همچنین با خرد مدیریتی و سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری دارند. امّا نتایج تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL نشان داد که ابعاد فلسفی خرد در سه سطح بین فردی، سازمانی و راهبردی اثر مثبت و معناداری بر خرد مدیریتی و سازمانی دارند، امّا ابعاد فلسفی خرد در سطح فردی تأثیر معناداری بر خرد مدیریتی و سازمانی ندارد.
خلاصه ماشینی:
از آن جا که امروزه در اداره های دولتی کمتر به چیزی فراتر از دانش توجه میشود و حتی دانش در دسترس ، کمتر در یک موقعیت مطلوب و مناسب مورد استفاده قرار میگیرد؛ جامعه آماری این تحقیق ، اداره های کل استان همدان در نظر گرفته شده است ، تا به بررسی ابعاد خرد و سازمان خردگرا در اداره های دولتی پرداخته شود.
همان طور که در جدول شماره ٦، نشان داده شده است ؛ بین متغیرهای سطح فردی و خرد مدیریتی و سازمانی، رابطۀ همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد، اما چون در تحلیل مسیر، این روابط با در نظر گرفتن همۀ روابط دیگر سنجیده میشود؛ متغیرهای سطح فردی از اهمیت کمتری نسبت به سطوح دیگر برخوردارند.
, “Wisdom and intelligence: the nature and function of knowledge in later years”, International Journal of Aging and Human Development, 15)4(, 315-321.
17( Mele, Domenec, )2010(, “Practical wisdom in managerial decision making”, Journal of Management Development, 29 )7/8(, 637-645.
, )2002(, “A phenomenological study of wisdom in later life”, International Journal of Aging and Human Development, 54)2(, 139-157.