چکیده:
این تحقیق به بررسی ادبیات نوآوری و فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته پرداخته است. همچنین تعیین عوامل موثر بر این فرآیند و طراحی یک الگوی مفهومی مناسب برای تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته بررسی شده است. این الگو شامل کلیه مؤسسات درگیر در فرآیند تجاری سازی و با تاکید بر فناوری نرم می باشد. با انجام مطالعات میدانی و مصاحبه با خبرگان، این الگو در صنعت هوایی ایران مورد بررسی و پیاده سازی قرار گرفته است. در نهایت مهمترین چالش ها و پیشنهادات به همراه مناسب ترین فرآیند تجاری سازی محصولات در صنعت هوایی ایران ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
• برنامه ریزی برای تولید خانواده محصولات در طراحی محصول به منظور صرفه جویی در هزینه طراحی و ساخت قطعات و سامانه های مشترک • همسو کردن توانمندی صنایع هوایی در ورود به بازار رقابتی و ایجاد بازار در سطح بین المللی • تدوین راهبرد عملیاتی و مشخص شدن اهداف کلان و نقشه راه این صنعت • فراهم نمودن زیرساخت های لازم و همچنین توجه به ساختار سازمانی ، ارتباطات داخلی و خارجی ، تعامل با شرکت های هوایی خارجی ، تامین منابع انسانی و در نهایت برندسازی محصولات هوایی که می تواند تجاری سازی محصولات هوایی را تسهیل نماید.
• توجه به زنجیره ارزش در صنعت هوایی در مقیاس جهانی و تعریف یک جایگاه جدید با هدف تجاری و نه فناورانه (به جای تاکید بر کسب یک فناوری تمرکز اصلی باید بر ایجاد کسب و کارهای سودآور در بخش هوایی باشد) • ایجاد دفتر انتقال فناوری در سطح سازمان ، ایجاد دفتر روابط بین الملل با رویکرد تجاری سازی فناوری و ایجاد دفتر مدیریت زنجیره تامین محصولات هوایی • مطالعه و الگوبرداری از کشورهای موفق در حوزه تجاری سازی و فروش محصول به خصوص کشورهای در حال توسعه که در صنعت هوایی موفق بوده اند(مثل برزیل ) • سرمایه گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری هوایی پیشرفته برای کاهش ریسک و پایداری بازار • طراحی و تولید مشترک با سازندگان معتبر خارجی و تسلط بر استانداردهای طراحی • جداشدن بخش تجاری از نظامی در زمینه مدیریت فناوری های نرم با توجه به نتایج این تحقیق ، می توان پیشنهاداتی را برای تحقیقات آینده ارایه داد.