چکیده:
هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه علی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجی گری
نظم جویی شناختی هیجان و نظریه ذهن است. جامعه آماری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز
بودند. نمونه ای 934 نفری به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس رفتارهای
،) تخریبی نبوی و همکاران ) 1931 (، فرم کوتاه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران ) 1111
مقیاس نظریه ذهن استیلمن نسخه قمرانی و همکاران ) 1931 (، مقیاس عملکرد عاطفی خانواده مدارس
کشور ) 1931 ( بود. تحلیل دادهها با روش مدل ساختاری و آزمون بوت استراپ برای بررسی نقش
میانجی گری متغیرها در نرم افزار آموس انجام شد. بررسی شاخصه ای برازش مدل نشان داد مدل
اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج بوت استراپ نقش میانجی گرانه عملکرد
نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین بافت و عملکرد خانواده با رفتارهای تخریبی را تایید
کرد. بر اساس نتایج بهدستآمده از معنیداری نقش میانجیگرانه نظریه ذهن و نظم جویی شناختی
هیجان میتوان گفت مداخله روی آموزش نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتواند روی
کاهش رفتارهای تخریبی مدنظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس و بر مبنای مدل های موردبررسی در پژوهش های گوناگون ازجمله چئونگ (٢٠١٠) و ربکا (٢٠٠٨) در خارج از کشور و مدل های موردبررسی میرفردی، احمدی و نیکخواه (١٣٩٠) و نواح و کوپایی (١٣٩١) در داخل کشور پژوهش حاضر به دنبال بررسی این موضوع است که آیا بین بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با توجه به میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان 5 و نظریه ذهن رابطه علی وجود دارد؟ نگاهی به آسیب های ناشی از رفتارهای تخریبی و ناسازگاریهای فردی و اجتماعی نشان میدهد هرساله هزینه های هنگفتی در جوامع مختلف از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی برای جبران خسارت ناشی از رفتارهای تخریبی پرداخته میشود.
بر اساس پیشینه تحقیق فرضیه های زیر ارائه شده اند: فرضیه های تحقیق حاضر از قرار زیر است : فرضیه اصلی: مدل مفروض رابطه علی بین بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان و نظریۀ ذهن در دانش آموزان پسر با داده ها برازش دارد.
فرضیه های میانجیگرانه پژوهش از قرار زیر است : - بافت خانواده از طریق نظم جویی شناختی هیجان و نظریۀ ذهن با رفتارهای تخریبی رابطه دارد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر برای بررسی رابطه علی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان و نظریه ذهن در دانش آموزان پسر انجام شد.
از دیگر یافته های پژوهش حاضر تأیید نقش میانجیگرانۀ عملکرد مبتنی بر نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین عملکرد عاطفی خانواده و رفتارهای تخریبی است .