چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین مولفههای رهبری استراتژیک از طریق مراجعه به نظریات و تعاریف ارائه شده از سوی متخصصین و بررسی تطابق آن با ویژگیهای مورد نیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. برای دستیابی به اهداف فوق از روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است، بدین شکل که ابتدا با مرور نظامند مبانی نظری تعاریف و نظریههای منتشر شده در اسناد و مدارک مکتوب و الکترونیکی بررسی شد سپس با تبدیل این مفاهیم به مولفهها سعی شد تا ارتباطهای معنادار مفاهیم اصلی مشخص شود. در گام نهایی مولفهها در سه دسته اصلی فردی، سازمانی و محیطی تقسیمبندی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد از جنبه فردی، رهبری استراتژیک دارای ویژگیهایی چون خرد مدیریتی، یادگیرندگی، انعطافپذیری، ظرفیت جذب، ظرفیت تنظیم و تنش خلاق است. از نظر سازمانی، رهبر استراتژیک با ویژگیهای پیوند فعالیتها با استراتژی سازمان، یکسان نگری به حال و آینده، مدیریت سراسری، بهرهوری و بهبود مستمر، انگیزش و ترغیب، مدیریت تغییر، نظارت مستمر، رابطه تنگاتنگ رهبر و پیرو و... شناخته میشود. در حوزه محیطی نیز یک رهبر استراتژیک باید با رصد کردن محیط اطراف سازمان، تفکر استراتژیک، تبیین مسیر صحیح، آیندهنگری، پیشبینی کردن، مزیت رقابتی، مشتری مداری و توسعه بازار را در برنامههای خود لحاظ کند.همچنین نتایج پژوهش نشان داد که به غیراز ویژگی مزیت رقابتی ویژگیهای دیگر رهبری استراتژیک با ویژگی های موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه متخصصان دانشگاه مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان انطباق مؤلفه های احصاء شده با ویژگیهای مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان نشان میدهد در حوزه فردی، رابطه ی هر سه ویژگی خردمندی، توسعه ظرفیت فردی و خلاقیت و نوآوری با ویژگیهای مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان معنیدار است ، این بدان معناست که امکان پیاده سازی و ضرورت رهبری استراتژیک برای تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نسلی توانمند از معلمان که بتوانند زمینه های اجرایی شدن اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را فراهم کنند وجود دارد.
این بدان معناست که گستردگی و تنوع جغرافیایی پردیس های تابعه دانشگاه فرهنگیان ایجاب میکند که مدیران ارشد برای هدایت و ایجاد رویه های موفق در سراسر کشور لازم است ویژگیهایی همچون ظرفیت سازی فردی و سازمانی از طریق یادگیری مستمر داشته باشند تا بتواند در مقابل پیچیدگیهای ناشی از ویژگیهای عصر دیجیتال در محیط های آموزشی سازمان را منعطف کند و از اتلاف منابع و فرصت ها در اجزاء پراکنده دانشگاه فرهنگیان جلوگیری کنند.
تفکر استراتژیک به عنوان یکی از ویژگیهای مهم برای مدیران ارشد دانشگاه مطرح شد، در این خصوص متخصصین تعلیم و تربیت ژاپن معتقدند شایستگی هر نظامی به اندازه شایستگی نظام تعلیم و تربیت آن است ، طبعا موفقیت هر سیستم آموزشی و تربیتی به اثربخشی معلمان وابسته است ، بنابراین به هر میزان مدیریت تربیت معلم کارآمدتر باشد به همان اندازه باید انتظار کارآمدی نظام تعلیم و تربیت کشور را داشت ، ازاین جهت داشتن تفکر استراتژیک در مدیریت های مختلف دانشگاه فرهنگیان میتواند مسیر دستیابی به اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت را پژوهشگر کند چراکه سازمان با رویکرد رهبری استراتژیک صلاحیت های ویژه ای زیرمجموعه را شناسایی و با هدایت موجب حرکت رو به رشد دانشگاه برای دستیابی به شایستگیهای موردنظر خواهد شد."