چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی موثر بر یادگیری حرفه ای معلمان انجام شده است. مدل مفهومی با توجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهش تدوین شده و نظر 190 نفر از معلمان مقطع ابتدایی در مورد رهبری تحولی، همکاری میان معلمان، تصمیمگیری مشارکتی، درونیسازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی، حس خودکارآمدی و مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای با تکمیل پرسشنامه دریافت شده است. با استفاده از دادههای گردآوری شده، روابط مفروض بین متغیرهای مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفته است. یافتهها نشان دادند که همکاری میان معلمان (51/0=β)، حس خودکارآمدی (28/0=β) و درونی سازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی (19/0=β) به ترتیب مهمترین عوامل اثرگذار بر مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای هستند. همکاری میان معلمان نیز تحت تاثیر اقدامات رهبری تحولی مدیران مدارس قرار میگیرد (5/0=β). همچنین یافتهها بیانگر این بودند که رهبری تحولی (39/0=β) و تصمیمگیری مشارکتی (13/0=β) از طریق عوامل دیگر میتوانند به طور غیر مستقیم بر یادگیری حرفه ای معلمان اثر بگذارند. سرانجام، نتیجهگیری شد که مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای تحت تاثیر عوامل گوناگون هم در سطح معلم و هم در سطح مدرسه قرار دارد و حتی میتواند تحت تاثیر عوامل در سطح سیستمی و خارج از مدرسه نیز قرار گیرد که مستلزم پژوهشهای بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
مدل مفهومی با توجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهش تدوین شده و نظر ١٩٠ نفر از معلمان مقطع ابتدایی در مورد رهبری تحولی، همکاری میان معلمان ، تصمیم گیری مشارکتی، درونیسازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی، حس خودکارآمدی و مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای با تکمیل پرسشنامه دریافت شده است .
Richardson & Placier سازمانی مدرسه ، رهبری تحولی و یادگیری حرفه ای معلمان را به صورت ترکیبی مورد بررسی قرار داده باشند، وجود ندارد (کواکمن ١، ٢٠٠٣؛ اسملی، ١٩٨٨).
بر پایه این یافته هاست که اثر مثبت تصمیم گیری مشارکتی بر مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای از طریق نقش واسطه ای درونیسازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی و حس خودکارآمدی صورت میپذیرد (گایزل و همکاران ، .
براساس این یافته ، مدیران مدارس با پذیرفتن و تعیین چشم انداز، تأمین حمایت فردی و ایجاد تحریک ذهنی باید زمینه همکاری میان معلمان را افزایش دهند، آنها را در تصمیم گیری مشارکت دهند، تلاش کنند تا معلمان هدفهای مدرسه را به عنوان هدفهای شخصی در نظر بگیرند و حس خودکارآمدی را در آنان تقویت کنند تا از این طریق بتوانند موفق به مشارکت معلمان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای گردند.
علاوه بر این ، همکاری میان معلمان به طور مستقیم بر تصمیم گیری مشارکتی و به طور غیر مستقیم از طریق تصمیم گیری مشارکتی بر ویژگیهای فردی معلمان (درونیسازی هدفهای مدرسه به عنوان هدفهای شخصی و حس خودکارآمدی) و در نتیجه بر مشارکت آنان در فعالیتهای یادگیری حرفه ای اثر می گذارد (گایزل و همکاران ، ٢٠٠٩).
The effect of teacher psychological, school organizational and leadership factors on teachers’ professional learning in Dutch schools.