چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تعیین عوامل موثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی صورت گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارگران صنایع مس منطقه کرمان در سال 1396 بوده که با توجه به سطح اشباع دادهها، 17 نفر از آنها بهصورت هدفمند با راهبرد نمونهگیری ملاک محور انتخاب شدند. دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی موردبررسی قرار گرفتند. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضاء و چند سویه نگری منابع دادهها تضمین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در سهطبقه، عوامل فردی (شامل زیر طبقه خودکارآمدی، انگیزه، آمادگی یادگیرنده و نگرش)، عوامل سازمانی (شامل ابعاد جو انتقال و عدالت سازمانی) و عوامل آموزشی (استراتژیهای آموزشی) قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
درواقع هدف اصلی آموزش ضمن خدمت هماهنگ کردن نیازها و علایق افراد با نیازها و اهداف سازمان است تا از طریق کسب مداوم دانش ، مهارت ها و نگرش های مطلوب ، بهبود عملکرد افراد را در محیط کار فراهم کند (اورنگی، قلتاش ، شهامت و یوسلیانی، ١٣٩٠).
بدین منظور ازآنجاکه در صنایع مس منطقه کرمان ، سالانه دوره های آموزشی متعددی برای ایجاد تغییرات در نگرش ها، مهارت ها و دانش کارکنان برگزار می گردد و اجرای هر دوره ، متضمن سرمایه گذاری هنگفت و صرف زمان خدمتی نیروی انسانی فعال است ؛ لذا آگاهی از عوامل سازمانی زمینه ساز انتقال اثربخش یادگیری به محیط کار بسیار حائز اهمیت است .
Guba & Lincoln یافته ها یافته های پژوهش در پاسخ به سؤال «عوامل مؤثر بر شکل گیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش های ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان چه هستند؟» در قالب ٣ طبقه و ٧ زیر طبقه ، قرار گرفتند که جدول ١ طبقات و زیر طبقات را نشان میدهد.
Cheng & Ho این عبارت «به طورکلی کارآموزانی که انگیزش های مثبتی در آن ها دیده شده است ، آموزش ها و مهارت های فراگرفته در محیط های آموزشی را به نحوی مؤثر و کارآمد به محیط های کاری خود انتقال می دهند و متعاقبا کارآموزانی که انگیزش لازم را ندارند و یادگیری را یک امر منفی می دانند، انتقال را یا بسیار کم صورت می دهند و یا اصلا انجام نمی دهند (مری ام و لیهی ١، ٢٠٠٥)» گویای اهمیت نقش انگیزه در امر انتقال یادگیری است .